måndag, januari 19, 2009

Soap nuts

Jag har alltid varit lite av en skogsmulle eller miljönisse eller kalla det vad man vill, men det går väl alltid att göra mer...
Ett av mina nyårslöften till mig själv är att bli mer miljömedveten, eller rättare sagt göra mer konkreta miljöval.
Jag har med tygpåsar till affären när jag handlar, har ingen bil, försöker köpa så mycket biologisktodlat jag kan osv...
Många bäckar små...

En av mina favorit affärer är Nature & Découvertes. De har en massa fiffiga saker!

Jag hittade tvättnötter sist jag var där... Lite misstänksam var jag nog allt... Jag gillar när tvätten luktar nytvättat men tyvärr är ju parfymen inte särskilt biologisk...

Jag köpte iallafall en påse nötter på 500g och biosalt för vittvätten (nötterna gör vittvätten lite grå annars).

1kg nötter räcker till 130 tvättar vilket representerar 2-3 tvättar i veckan i ett år. Man kan använda nötterna (4 nötter till varje maskin) 2 gånger om man tvättar i 60°C och 3 gånger vid lägre temperaturer.

Jag betalade 8€ för mina nötter och 7€ för saltet, ganska OK för 6 månaders användning. Nu räcker nog mitt längre för jag tvättar inte 2-3 maskiner i veckan...

Man kan även läsa mer på tillverkarens sida, där kan man också köpa nötter! De levererar i hela Europa!!

Jag tvättade vittvätt idag och tvätten ser renare ut (kanske inbillning) och känns mjuk... Vill man kan man även droppa några droppar lavendel olja eller annan olja som luktar gott om man vill ha lite mer sköndoftande tvätt...

Jag är mycket nöjd med mina nötter och rekommenderar alla som vill vara lite mer miljövänliga att byta...
Odlingen av träden som nötterna växer på hjälper dessutom mot öken utbredningen i torra delar av Indien och Nepal. Ut och köp era nötter nu vetja!!

6 kommentarer:

  1. Jag har också tvättnötter. De funkar bra... om tvätten inte är särskilt smutsig. Tyvärr blir det inte riktigt rent när mina två knytt smutsat ner sig rejält på dagis. (Särskilt inte om fläckarna härrör från de bakre regionerna!)

    Dessutom så tyckte jag att det funkade bra i 60°, men sämre i 40°. Det senare problemet löser man dock genom att göra ett avkok på nötterna och använda det i stället för tvättmedel.

    SvaraRadera
  2. Nej men vad lustigt! Jag var inne pa precis samma tema idag :) Du kanske kan ge mig lite tips när vi ses nästa gang?

    Och du, jag kom pa att jag inte läta prata klart om "book crossing". Nat kom emellan!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. Fiffigt - tack för tipset!

    ...nu ska vi bara se var man kan hitta det i Barcelona hmmm

    SvaraRadera
  4. Har funderat mycket på det här med alternativa "tvättmedel" - jag har två barn varav en ålande, trillande, rullande, sladdande son.

    Hittills har jag faktiskt inte vågat testa - men de här är inte så dyra... Hm.

    SvaraRadera
  5. Tvättnötterna funkar utmärkt! Men du... Har de fortfarande påsar på affärerna i Paris? På Korsika får man gå hem utan påse om man glömmer att ta med sin. Till och med pV vissa klädaffärer!

    SvaraRadera
  6. jag har oxå läst om de där nötterna, kanske dags att jag oxå köper dem nu!

    SvaraRadera