söndag, januari 06, 2019

Galette des Rois

Idag blir det ett sista firande; Trettondagen. Traditionellt äter man en Galette des Rois (kungskaka) i Frankrike och om ni kommer ihåg så har jag ALDRIG någonsin fått la fève eller bönan som gömmer sig i kakan. Inte en enda gång på 23 år! Kanske blir det ändring i år, eller kanske förblir jag oskuld.

Vi hade en kompis på middag middag igår och jag tänkte att det kunde ju vara roligt att göra sin egen Galette des Rois och bjuda på. En klassisk Galette är gjord på smördeg med frangipane eller mandelkräm fyllning. Jag gjorde inte smördegen, det tar alldeles för lång tid och är ganska jobbigt, så den köpte jag färdig. Däremot kokade jag krämen och den blev verkligen god.
Jag gillar när det är rikligt med fyllning annars blir det torrt och tråkigt.

Jag har (redan) ätit tre bitar sedan igår men inte en enda böna så långt ögat kan nå... Jag tippar på att Matthias kommer att få bönan som jag bakade in...

Spänningen är olidlig, kommer jag att få la fève 2019 eller inte?! Rafflande början på det nya året inte sant...

1 kommentar:

  1. Vad spännande! Inte en enda gång på 23 år! Hur gick det den här gången?

    Vår spanska roscón är lite annorlunda, den är gjord på en mjuk bulldeg som ofta smaksätts med apelsinblomsvatten. För det mesta fylls bakverket med grädde. Jag provade att baka själv en gång, och det blev vidrigt. Min svägerska bakar själv varje år, och det har jag kommit fram till, att det här bakverket ska inte bakas hemma, det ska köpas på konditori.

    SvaraRadera