tisdag, september 01, 2020

Ny vecka

Då var det dags igen, en ny vecka! Vi ville bjuda in våra kompisar på pizzakväll och Matthias föreslog nästa lördag. Jag sa att jag inte trodde att det skulle vara en bra idé för att skolan börjar för de franska barnen imorgon.
Gissa vad, de flesta kunde inte på lördag, vi får skjuta upp det en vecka. Kanske, kanske kommer han att lyssna på mig någon gång... 😉

Min vattenmelon disksvamp är inte riktigt klar, jag har "skalet" kvar, men jag fick en vattenmelon svamp och en jordgubb svamp av svärmor i söndags och hej vad roligt det blev att diska helt plötsligt!

Jag håller på att rengöra en massa glasburkar som jag ska ge till zero waste butiken. Imorgon tänkte jag att gå dit efter jobbet med lite glasburkar, ett par flaskor, min kefir annons och kefirgryn till Audrey som driver och äger butiken.
Det är bra mycket roligare att diska glasburkarna med en vattenmelon skiva än en luffa svamp. Min luffa svamp var så gammal och sladdrig att den fick åka till komposten.

Idag är det en fin solig dag, jag körde lite yoga under lunchen medan Lenny obekymrat skällde ihjäl en förbipasserande för att sedan lägga sig och svälla i solen (Lenny då, inte den stackars utskällde kraken som råkade ha vägarna förbi...).

Det kändes väldigt bra att börja på en ny yogakula, jag ska inte fortsätta lektionerna i på tisdagar i höst, dels för att de är flyttade till onsdagar (så det blir ju lite knepigt med tisdagar då...) men också för att de var lite för mesiga i mitt tycke. Dessutom så är man tvungen att betala en ny årsavgift även då vi inte gick på några lektioner efter den 10:e mars.
Vi fick lite inspelade lektioner men ljudet var väldigt dåligt och det var inget vidare.

Jag förstår att yoga läraren behöver få in pengar till sin verksamhet men inget har nämnts om avgifterna utan det var bara att punga ut med 429€ i årsavgift igen. Jag hade tagit 6 månaders abonnemang så det var hälften, men ändå. Ska man jämföra med till exempel en studio i Paris där det finns möjlighet att ta 65 lektioner i veckan kostar ett årskort 999€ och då får man gå så ofta man vill. Inga uppehåll för semester eller jul eller helgdagar... Jag har bara inte lust att göra en sexualförbrytare rikare, för det är vad Bikram yogas grundare är.
Yoga för mig är ett inre lugn kombinerat med fysiska övningar för att stärka kropp och knopp och där finns inte plats för dåliga energier!

På torsdag ska jag åka till jobbet, vår chef måste vara i Châtillon och då tänkte vi överraska honom.
Det blir inte mer än en gång i månaden på jobbet verkar det som. Vi får se hur det blir i oktober men än så länge är vi inte välkomna tillbaka på heltid.

För att runda av detta lite halvsura inlägg får ni suga på en yoga karamell, min fina handgjorda yogamatta som en dam i Nepal har vävt av återanvända saris som ett steg i att komma in i arbetslivet och inte vara beroende av att en man ska försörja henne och hennes barn!


2 kommentarer:

  1. Bikram, ja. Otäck snubbe. Samma är ju sant med en del av de andra också - Trevor Tice (Jag vet inte om Core Power Yoga finns i Frankrike men här är det stort) och Pattabhi Jois hade ju problem också. Plus att det nyligen framkommit saker om Yogi Bhajan. Skillnaden är väl att Jois och Bhajan inte själva får ekonomiska fördelar om man tar deras kurser numera - det gör ju däremot Bikram...
    Min yogasituation känns faktiskt som den blivit bättre under Covid på så sätt att jag kan ta onlinekurser med mina favoritlärare (ingen av dem finns lokalt så var de inte online skulle det inte gå). Och kurserna är billigare än i verkliga livet vilket är dåligt för yogalärarna men bra för mig...Här är det relativt vanligt med dropins så jag betalar per lektion (10 usd). I allmänhet så har jag min meditationsgrupp som går 90 minuter två gånger i veckan, ibland en tredje gång i 30 minuter. Ovanpå det gör jag kanske två långsamma hathalektioner. Och när andan faller på en eller annan kundalinikriya på egen hand, speciellt den som heter "Kriya for disease resistance". Och så mediterar jag normalt 15-20 minuter innan jag går och lägger mig - kanske med lite stretch för annars sover jag rätt dåligt.
    Överhuvudtaget - hela den här practicen är livsnödvändig för att jag ska orka jobbet, Covid och politiken, etc.
    Fin yogamatta!

    SvaraRadera
  2. Bikram är en sliskig typ! Tice, Jois och Bhajan har jag inte hört talas om. Core Power Yoga finns säkert i Frankrike men jag har aldrig tagit en kurs. Jag har också börjar att ta online kurser som passar mig mycket bättre än de jag tog tidigare. Jag har inte tagit ett abonnemang online ännu för att kurserna som är gratis på YouTube passar mig bra. Meditation har jag gjort men det fastnar inte riktigt. Jag behöver nog röra på mig medan jag stillar mitt sinne.
    Yogamattan är underbar, all den kärlek som har vävts in i den känns varje gång jag använder den!

    SvaraRadera