söndag, maj 03, 2020

47:e dagen i karantän och häcken

Det skulle regna igår enligt prognosen (på min telefon) men se det gjorde det inte så vi ägnade dagen åt trädgårdsarbete.
Men, det fattades ett oumbärligt verktyg, en häcksax... Våra tujor har växt sig 4m höga och det är lite vanskligt att klippa dem, dessutom så vetter en sida av tomten mot en stig och järnvägen.
Som tur är så finns stigen mellan tomten och järnvägen och inte tvärtom som hos grannarna över vägen. Grannen får hoppa ut på spåret för att klippa sin häck och med förortståg som susar förbi två gånger i timman blir man lätt lite darrig i brallan.

Häcksaxen skulle införskaffas i en trädgårdshandel ett par km hemifrån. Vad vi inte hade räknat med var att halva Val d'Oise också skulle köpa en häcksax, eller blommor eller frön eller vad det nu var...
Vi fick stå i kö ett bra tag innan vi fick komma in. Vi hittade det vi skulle ha, jag passade på och köpte två tomatplantor och lite persilja att plantera. Fågelmat fick också följa med, vi har en sån jäkla massa fåglar som kommer och käkar.

De mest exotiska är ett femtontal halsbandsparakiter som sägs ha rymt från en transport från Roissy på 1990-talet. 2018 uppskattades kolonin i Ile de France till 8000 fåglar. De älskar solrosfrön och kuttrar hemtrevligt i träden. Vi har även talgoxar, blåmesar, gråsparvar, ringduvor, turkduvor (den heter faktiskt så) och nu det senaste kajor...
Matthias är en fransk version av Dr Doolittle, skulle jag inte sätta stopp skulle vi ha ett zoo av övergivna djur.
Han har byggt ett slags karusell där det hänger frön, talgbollar, vatten, you name it. Ett Disneyland för fåglar!

Ok, häcken var det fråga om! Saxen införskaffad påbörjades klippningen. Jag är ansvarig grenmalerska. Grenarna ska malas i trädgårdskvarnen för att sen hällas som små bitar i tunnor som töms en gång i veckan av kommunen. Mina komposter är för små för att ta emot allt växt"avfall".

När man säger att trädgårdsarbete är en trevlig sysselsättning för äldre människor undrar jag var gränsen går för äldre? Jag är leabrôten (som vi säger i Västergötland) idag. Värre än efter vilken löpträning som helst. Men häcken är fin!

Idag blir det plantering av persiljan och tomatplantorna. Det är lite kallt så det blir nog inte så mycket mer utomhusarbete.

Bilden nedan är tagen på lindarna (tror jag att det är) framför Hôtel National des Invalides där Napoleon 1er ligger begravd.
Också en slags häck, lindarna då alltså, inte Napoleon 1er...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar