fredag, juli 31, 2020

Stormen innan lugnet

I Frankrike finns det två nyår, 1 januari och "la rentrée".
La rentrée är i stort sett skolstarten med det gäller också när man kommer tillbaka till jobbet efter semestern. Logiskt infaller oftast "la rentrée" i början på september då skolan börjar.

Augusti är "the" semestermånad i Frankrike och den är ju mycket nära förestående med den sista dagen i juli idag.

I och med nyåret i september vill vi städa ut och börja om så naturligtvis kommer alla gamla surdegar, som legat och gottat till sig i hörnen, fram i ljuset och måste lösas NU (underförstått: medan surdegschefen är på semester ska soldaterna jobba...) Jo tack!

Igår fick vi en fyra år gammal surdeg serverad. Den har haltat fram och alla inblandade har jobbat med den men nu när vi ändå tar tag i det andra så kan vi ju lika gärna lägga till den här "lilla" detaljen. Så här är det varje juli och varje december.

Från och med nästa vecka och två veckor framöver är jag backup åt en kollega som alltid lyckas att samla på sig en massa luddiga förfrågningar som i de flesta fall är brådskande.
Sista minuten heta potatisar är aldrig roliga och kan man inte genvägarna kan det bli stressigt värre. Oftast hjälps vi åt. Jag gillar min kollega och tycker att han är skicklig så det är roligt att jobba tillsammans.

Jag är också hyfsat redo för dagens helvetes hetta, temperaturen har börjat att stiga, vi ligger på 30°C nu klockan 10:45.
Jag har tagit fram en scarf som jag tänkte blöta och vira runt huvudet om det blir outhärdligt. Jag har kefir på kylning och kontoret kan flyttas ner en eller eventuellt två våningar, kanske jobbar jag i baddräkt lite senare under dagen, kanske inte...
Man kan ju även passa på att köra ett pass hot yoga ute! 😱

På tal om något helt annat, jag läste ett jädrans bra inlägg hos Tuvessonskans angående Skåneleden och gratis guidade vandringar. Gå in och läs, omedelbums!

Igår satt jag ute och njöt av den relativt svala kvällen och läste efter maten. Ett bubblande, iskallt glas kefir blev min efterrätt.
Jag börjar att bli riktigt duktig på kefir nu. Den jag drack igår var smaksatt med vild björnbär, torkad ananas och hallon från trädgården.

Blackie är här och hundarna har spenderat morgonen ute men med den stigande temperaturen har jag stängt in dem, både för att hålla deras och husets inne temperatur nere.

Dagens illustration blir gårdagens kalla kefir!


2 kommentarer:

  1. Hej, kul att du hittade till mig så jag hittade dig.
    Ja, nu har vi det väldigt varmt här med.
    Idag ska det bli +36 (skuggtemperatur) men det har börjat mulna på och några futtiga regnstänk har kommit från himlen med.
    Tror det är sådär på alla jobb att det ska grottas i gammalt skit under lugna perioder som den högste (bossen) tycker.
    Ha en bra dag i värmen nu.
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carin,
      Ja, jag har tagit upp bloggläsandet igen efter ett par månader (år?) av "förslappning". Det är alltid roligt att läsa hur andra människor lever och särskilt "utvandrare" som jag själv. Idag är det 26°C och en bris här, man andas igen, jag hoppas på lite regn för mitt grönsakslands skull. Annars blir det att ta fram vattenkannan igen.
      Hoppas att dagen har varit fin!

      Radera