tisdag, juli 28, 2020

En annorlunda natt

Tältet fick plats i källaren efter lite omorganisering. Vi har en luftmadrass som vi pumpade upp och lade in i tältet, jag "grävde" fram Lennys korg som han har åkt tåg i till Barcelona förra året.

Den lille kraken från hundhemmet som ingen ville ha har varit med om en hel del sen han kom till Matthias. 😊

Vi tog ner sängkläder från sovrummet och vid 23-tiden klättrade vi in i tältet alla tre.
Efter ungefär 5 minuter hördes snarkningar både från Matthias och Lenny. Jag låg vaken ett tag efter det men somnade snart också.
Som i de flesta källare har vi betonggolv, det är ganska mycket hårdare än att ligga på marken ute...

Ryggen tog lite stryk, eller ganska mycket stryk och viktskillnaden på nästan 30kg mellan monsieur och moi hjälper inte heller till i jakten på en god natts sömn. När han vänder på sig gör han det med råge och jag hoppar till, ofrivilligt, varje gång. Men jag sov ändå relativt gott, det var svalt inne i tältet, bara myggnätet var fördraget så att vi inte skulle kvävas om Lenny möjligtvis skulle släppa väder...

På tal om hunden; jag är inte särskilt populär längre i och med bantningen. Krockettarna som vi köpte senast väger tyngre än de han åt innan så det bli än mindre i matskålen...
Han suckar och stönar och slickar upp atomer från en smula från en smörgås jag åt till frukost, han sitter och väntar eller slänger sig handlöst ner precis utanför köket, han smyger omkring matbordet när vi äter fast han vet att han inte får det...

Men idag blev det första pris för värsta matte i världen på Lenny skalan; lunch promenad! What? Så fasen heller! Det är tungt att dra en 15 kilos hund runt i 3,5km. När han väl förstod att det inte skulle hjälpa hur mycket han än drog åt "hem till korgen hållet" började jycken spurta runt så snabbt som möjligt på promenadstråket vi går.

Nu ligger han utmattad (och Oscar för bästa lidande Maria går till...) och suckar nedanför trappan så att han är säker på att jag hör.

Idag blir det en bild på "Kungen av återvändgränd" i sin favorit sovställning. Häpp!

 

2 kommentarer:

  1. Stackars Lenny! Svälts och försummas...

    Vi skaffade en memory foam-madrass och det gjorde mycket för att jag inte skulle slängas runt när vissa vänder sig och sparkar vildsint i sömnen.
    Här har vi luftkonditionering om det blir för varmt - den försöker jag iofs i det längsta undvika att köraeftersom den låter som ett reaplan men det är skönt att ta till när det blir sådär riktigt svettigt om nätterna.
    Hoppas tempen sjunker snart hos er.

    SvaraRadera
  2. Det är så synd om Lenny så jag tror att vi snart anmäls för djurplågeri. Han skulle säkert ringa själv om han kunde. ;o)
    I den våran säng har vi två madrasser med ett madrasskydd som täcker båda sängarna så där märker jag inte när han utför Svansjön. Vi har även en "bärbar" luftkonditionering som vi köpte förra året när vi hade två veckor av 34-36°C värme och jag trodde att vi skulle förgås, men den låter likadant som eran skulle jag tro så vi undviker i mesta mån att ha den på när vi är i rummet. Vi försöker kyla ner rummet innan... Ikväll är det skönt så det blir en vanlig natt i sängen. Vi får se på fredag. Augusti brukar vara en överjäklig månad temperatur mässigt, men vi får väl se.

    SvaraRadera