tisdag, december 27, 2005

Julefriden har kommit och gått...

Så här fint hade den lilla rutiga dukat till Julmiddagen. En liten gran i taket hängde det också.

 
 Posted by Picasa


Vi fick välja välkomstdrink och jag valde utan tvekan en "Kir Royale à la pêche" En Champagne Kir med persikolikör.
Utan tvekan min favorit apéritif!

 
 Posted by Picasa


Vi satte oss ned för att njuta av julmiddagen klockan 20.30. Till välkomstdrinken var det dags för lite plockmat... Varma petits fours och kalla kanapéer... Himmelskt gott!

 
 Posted by Picasa


Till förrätt hade naturligtvis svärfadern knåpat ihop det bästa jag vet: Skaldjur!
En langust med tigerräkor och havskräftstjärtar. Exquis!

 
 Posted by Picasa


Sedan var det naturligtvis dags för varmrätten vid 22.30 snåret...
Chapon med haricôts verts och kronärtskocka. Chapon är en manlig kyckling som får dekorationerna schnippade när den är liten. Kastrerad blir den stackar'n.
...och nej, vi äter inte dekorationerna och nej, de hängs heller inte upp i granen...

 
 Posted by Picasa


Sedan skall vi ha frukt, nötter och pepparkakor... Jag som redan var mätt vid varmrättens början... Svärfadern föreslog ett "trou suédois" (trou betyder hål). En hutt vodka eller brännvin...
Enligt tradition skall man i Normandie dricka en calvados (som sägs hjälpa till med mat smältningen) för att kunna "börja om" att äta igen...
Ungefär som vikingarna som killade sig i halsen med en fjäder... Resten får ni gissa...
Det blev inget "trou suédois" och inget normandiskt "hål" heller.

 
 Posted by Picasa


Efter julklappsutdelningen som äger rum vid midnatt sattes osten fram.
När den lilla rutiga ville ställa fram chokladen till kaffet sa vi andra stopp...

Vi satt vid bordet från klockan 20.30 till klockan 03.30...
Jag somnade i stolen vid 03.00... :o(
Mätta, glada och bortskämda var vi alla!
En fröjdefull jul till ända. Och jag lovar, det går utan Kalle Anka också.

 
 Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar