måndag, augusti 14, 2006

Love and marriage del III

En av mina (o)vanor är att alltid fotografera det vi äter vi högtidliga tillfällen...
Denna gången kunde jag inte med... :o)
Tänkte tala om det istället...

Till "första" förrätt fick vi ett ägg serverat i glas... Det var en liten svamp omelett inuti. Mums!
"De bouche à oreille, la mise en bouche"

Till J's stora fasa blev det sedan "Le foie gras au naturel, chutney cannelle", gås lever med äppel och kanel chutney... Himmelskt...

Visst beskriver fransmännen sin mat med kärlek....

"Le Saint pierre et petits coquillages façon lasagnes, trait de pistou"
Detta är fisk (Saint pierre) med skaldjur i lasagne med pistou. Jättegott.

Sedan kom det fantastiska "Trou Normand" Arrf...

Efter att Det Normandiska hålet" gjort sin verkan blev det "Le magret de canard aux fruits du mendiant et croustillant sesame, pommes rattes au jus"
Anka serverad med frukt... Inte min favorit...

Som tur var kom osten till J's glädje, han gillar inte anka...
"La sélection de fromages affinés et salade de saison"

Efter detta blev det bröllopstårta "Le gâteau d'apparat des mariés", "Buffet de Douceurs", dessert buffet och till sist men inte minst "Mignardises", mini bakverk...

Från 20h00 till 00h30 satt vi vid bordet...

 


Sedan blev det dans... J valsade med "sin" brudnäbb, jag fick sitta som en annan panelhöna... Hmfr... Men det tog jag igen lite senare under kvällen då jag rockade med P. :o)

  Posted by Picasa


Jag kom i säng vid 03h30 tiden medan J somnade i en fotölj och pallrade sig upp till rummet 08h30...
Dagen efter blev det en storslagen frukost buffet, jag hade lite ont i håret efter all champagne, men jag kan inte säga att jag försvarade vikingarnas vilda rykte särskilt bra...
Holländarna fuskade och fulspelade med medhavd Palinka som de bjöd intet ont anande fransmän på...
Jag ryser...
Ett väldigt fint bröllop, jättelyckat! Hoppas nu att äktenskapet blir like fint som festen. Vive les mariés!

5 kommentarer:

  1. Oj, vad var det där för något?

    SvaraRadera
  2. TRou normand gillar också min sambo :-)

    SvaraRadera
  3. Hmm... Det är inte min favorit precis... :o(

    SvaraRadera
  4. Vilket tjusigt bröllop det verkar ha varit!

    Jag har också varit på bröllop i sommar. Fast inte riktigt i samma prisklass gissar jag. Det jag var på firades i ett partytält utanför en sommarstuga där det varken fanns rinnande vatten eller riktig toalett. Vi åt västkustsallad och drack lådvin från Danmarksfärjan. Hur trevligt som helst.

    (Fast i smyg hoppas jag nog att jag blir inbjuden till ett slott nästa gång;)

    SvaraRadera
  5. Bröllopet var jättefint. Mitt allra första bröllop firades också på ett slott väster om Paris i la vallée de la Chevreuse, väldigt tjusigt och lyxigt. Jag bytte faktiskt kläder under dagen. Kände mig nästan lite slottsfru.
    Men det âr ju inte bara "le lieu" som gör det, sällskapet är lika viktigt.

    SvaraRadera