fredag, december 01, 2006

Pepparkakor

Moster undrade om jag har något bra pepparkaksrecept...
Jaa, det blev en hejdundrande massa pepparkakor förra året och jag använde ett recept från en bok som jag fick efter min älskade mormor...
Boken heter "Julboken" av Görel Kristina Näslund och Andréa Räder och upplagan jag har trycktes 1995... Jag vet att det finns en nyutgåva från 2005.

Hur som helst...
Här kommer det...

Till 200 pepparkakor (Jag fick nog ut en 600, men jag använder miniatyr formar och kavlar tunnt som skam...)

2dl vatten
150g smör eller margarin
4dl socker
2dl mörk (eller ljus) sirap (i Frankrike är det stört omöjligt att få tag på baksirap så den första gången smälte jag råsocker med lite vatten i en stekpanna)
1msk kanel
1msk mald ingefära
1msk malda kryddnejlikor (lika svårt att få tag på det... jag direkt importerar från Sverige)
1msk bikarbonat
1kg vetemjöl

Använd en stor gryta (den skall rymma 4 liter). Slå vattnet i grytan. lägg i smöret. Låt vattnet koka upp. Dra grytan från plattan. Låt den stå med locket på i en halvtimme så att smöret smälter ned. Rör ned socker och sirap. Rör sedan ned kanel, ingefära, kryddnejlikor och bikarbonat. Rör så i vetemjölet, några deciliter i taget.
Lägg degen på ett mjölat bakbord. Knåda den med händerna en stund. Degen skall bli blank och smidig. Lägg degen i en plastpåse. Låt den ligga i kylskåpet tills nästa dag.

Nästa dag:
Tag fram degen och knåda den en stund på bakbordet. Dela degan i 4 delar.
Kavla ut en del i taget. Tryck ut kakor. Grädda kakorna i ca 5-7 minuter på 200°C.

Jaa go' vänner då âr det bara till att hugga i... Det finns färdig deg på IKEA men sjutton heller... Det är ju ingen sport...
Jag tänkte evetuellt vänta med pepparkakorna tills nästa helg och fixa lite lingonkola och knäck till helgen i stället.
Jag vet inte riktigt om jag vågar mig på lussekattor i år... Förra året och året dessförinnan blev de som stenkattor... :o(
Vi får se...

  Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Det här receptet fick jag från Fred i Stockholm. Har inte testat det ännu, men hon gillar det och det faktum att ingredienserna är anpassade för Frankrike är väldigt mycket plus.

    SvaraRadera
  2. Bilden blev jag ordentligt imponerad av - vilket pusslande att få ut så många kakor. Det gäller att lägga formarna så rätt som möjligt. Tycker att pepparkaksdeg a l d r i g tar slut. Hur man än tar ut med formarna blir det lika mycket deg över. Mystiskt..

    SvaraRadera
  3. Visst är det konstigt... När mormor och jag bakade papperkakor var både hon och jag så jättetrötta på pepparkaksdeg så i slutet bakade vi en gubbe med snopp bara för att göra av med det sista... För att vara riktigt ärlig gör jag det också... Fniss...

    SvaraRadera