fredag, december 25, 2020

God fortsättning

Tänka sig, nu är det redan juldagen... Jag lyckades slänga ihop både vegobullar och rödbetssallad igår och en flaska glögg plus att slå in "alla" julklapparna.
Sen slappade jag framför lite svensk slow TV (som det tydligen heter), Susanne's Skafferi, jag älskar hennes dialekt, sävlig och sjungande norrländska.

Vi lyckades med att smuggla in julklapparna i garaget utan att barnen märkte något. Sen ringde vi på dörren!

Det var så roligt att träffa barnen och Matthias syster och hennes sambo igen. Vi hade inte setts på nästan 6 månader!
Medan vi väntade på att apéritifen serverades (vi är så rysligt bortskämda hos Matthias föräldrar), så ringde det på dörren men när vi öppnade så fanns ingen där, men oj, det fanns en massa julklappar! 

Tomten hade levererat julklapparna till dörren, han ville inte komma in för att han ville hålla distans i dessa corona tider.

år fick vi lägga klapparna under granen själva och då blev Eden lite orolig. Vad händer med klapparna som levereras i Montpellier där dom bor? Tänk om Tomten ställer klapparna utanför dörren?
Äh, sa vi, när ingen är hemma så går ju Tomten in för då finns det ingen risk att bli sjuk i corona. Då gick det bra!

Det var ju väldigt svårt att låta bli att klämma på alla klappar så Mormor och morfar bestämde att vi skulle få öppna klapparna efter att vi hade ätit förrätten, då var klockan nästan redan 22:00.

Tydligen hade jag varit jättesnäll för att jag fick en finfin mjölkskummare och svampar och en skrubbvante som Matthias mamma har virkat. Av Matthias morfar fick jag duschkräm och olja till ansiktet eller håret.
Jag misstänker att svärmor ligger bakom inköpet. 😀

Sen blev det varmrätt och det skulle egentligen ha blivit ost också men vi orkade helt enkelt inte!

Barnen for runt och lekte med sina julklappar men när det var dags för vedklabbetårtan så fick vi still på dem. Det var ju choklad på gång!

Kvällen och middagen blev lite kortare än vanligt, vi åkte hem vid 01-tiden då var hela högen slutkörd!

Idag ska vi på jullunch och äta lite mer! 😂
Jag tar med mig vegobullarna, rödbetssalladen och glöggen jag gjorde igår. Saffransbiscotti och pepparkakorna får också följa med. Jag har köpt lite blåmögelost och brie att ha på, vi får väl se om vi orkar äta av allt.

Dagens bild blir på mina första hemgjorda vegobullar, jag provsmakade igår och de var riktigt goda!

2 kommentarer:

  1. Ser bra ut med vegobullarna! På det första julavsnittet av Susannes Skafferi med Clara så lagade hon ju just vegobullar med ost i - jag blev sugen på att testa det :).
    Låter som ett fint firande i allmänhet. Vi hade också en fin dag trots att det bara var vi två.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika,
      Jag har varit inne på SVT recept och kollat Susannes recept, ska prova det också tänkte jag. Hennes blomkålslasagne recept är en stor favorit här hemma sen jag hittade det hos henne för två år sedan tror jag. Jag är så sugen på att prova ghakku också, kaffeost vet jag inte om jag vill göra, det får jag kanske smaka på om vi tar oss till norra Sverige någon gång. Matthias vill ju så gärna åka högst upp!

      Radera