lördag, september 29, 2012

Utmaning

Jag har tänkt och längtat i 6 år... Så längesedan var det jag tränade löpning senast.
Jag har något som så flott heter Syndrome Rotulien, vilket i stort sett betyder att min knäskål hoppar omkring som den vill och inte håller sig inom ligamenten plus att den käkar upp mitt brosk också... Det är en slags rumatisme i knäna... Det gör ont så in i glöden när man har sprungit ett tag och sen kan man nästan inte gå på ett par tre dagar...

När jag fick nys om Fivefingers Barefoot skor via Milea så blev jag naturligtvis i eld och lågor!
Men jag gillar att fundera lite innan jag slår till oh jag funderade och läste och tittade på en hel del videos på YouTube...

Innan jag köper ett par skor för 120€ vill jag gärna veta vad jag sätter fötterna i och dessutom kanske jag inte kan springa om jag får ont, vad ska jag göra då med skorna? Jo ser du, man kan utöva yoga i dessa snyggingar också! Jag tänker lite för mycket ibland kanske, men sån är jag...

I Borås finns en butik som heter Fotriktigt, jag hade aldrig varit inne där förut men nu drog jag med modern och tänkte be om råd från killarna där. Det visade sig vara ett smart beslut
Vi bestämde träff med Mikael som är legitimerad ortoped efter att jag hade talat om vad jag förväntade mig från skorna och träningen. Sagt och gjort på måndagen så skulle vi träffas klockan 12.
I en timma pratade vi träning, användning, skadeförebyggning osv.
När jag satt där med mina skor frågade flera av de andra kunderna om skorna, men alla blev i stort sett övertalade att välja ett par klassiska skor.

Jag har i stort sett provat allt, från inlägg till specialskor till knäskydd till broskuppbyggande läkemedel utan resultat och jag vet att barfotalöpning är min enda chans till att kunna träna löpning igen så jag är villig och medveten om att jag måste lägga om hela mitta sätt att springa på!

Man springer på framfoten/tårna för att kroppsvikten ska komma över knäet och foten för att undvika chocken som kommer från när man sätter ner hälen och som fortplantar sig till knäna och höften och ryggen...
Barfotalöpare har mindre skador och klagar mindre på ledont och jag hoppas att jag ska kunna fixa detta.

Igår började jag den nya inlärningen, 45 minuter snabb promenad på "naturligt" underlag (i.e. inte asfallt) och det känns fantastiskt!
Detta ska jag fortsätta med i två veckor och sen ska jag kunna börja springa lite, lite, väldigt försiktigt! 30 sekunder löpning, 30 sekunder gång och max 15 minuter...
I december när jag reser tillbaka till Sverige ska jag träffa Mikael igen och då ska vi prata träning och teknik

Jag gissar på att Löplabbet tillhanda håller samma råd och hjälp om någon skulle vara intresserad!



7 kommentarer:

  1. Det låter vettigt alltihop. Han verkar bra, den där Mikael. Gör som han säger och skriv ett inlägg om hur det går. Hoppas att det fungerar! Tråkigt att du får så ont, du som tycker om att springa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer till punkt och pricka vad Mikael säger, jag lyssnar på vad kroppen säger också, ganska bra ibland... :o)

      Radera
  2. Å så läser du Born to Run - visst? Det är ju våran bibel i barfota-sekten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart läser jag Born to Run, den ligger i min ebok :o) Alltid med mig!

      Radera
  3. Roligt att höra att du fick ett sådant bra bemötande och många bra tips och råd. Härligt att ha kommit igång igen. Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är mycket trevliga på Fotriktigt, dessutom är de ju professionnella och läkare och inte bara säljare som vill propsa på en de dyraste skorna! På måndag blir det en ny 45 minuters promenad.

      Radera
  4. Vad spännande! Hoppas det fungerar nu och vad roligt att du fick sådan bra hjälp! Kram (och krya på dig och njut av laktitsbilarna! :))

    SvaraRadera