lördag, september 16, 2006

Tarte aux courgettes

Sådär ja, nu har jag äntligen tid att sätta mig och skriva ner Zucchinipaj receptet som är ett måste.
Väldigt lätt att göra... Lyckas varje gång!

Recept på 500g Pâte Brisée (pajdeg)

250g vetemjöl
180g smör
1 nypa salt
1 ägg gula
5 cl mjölk


Till fyllningen behöver man:

3 zucchinis
2 matskedar olivolja
3 ägg
1dl matlagningsgrädde
100g fromage blanc - vilket skulle bli kesella på svenska
100g riven ost
Salt och peppar

Skär av ändarna på zucchinin, skölj, torka och skiva fint. Jag använder osthyveln (Min osthyvel är i stort sett oanvänd förutom de få gånger jag tar en sväng om IKEA för att köpa en bit Västgötakloster till ockerpriser.)

Värm olivoljan i en stor stekpanna och fräs zucchinin på medelstark värme i 10 minuter eller tills den har blivit mjuk.
Låt svalna

Klä pajformen med degen och stick den med en gaffel. Sprid zucchinin jämt i formen.

Värm ugnen till 180°C

Knäck äggen och vispa samman i en skål. Blanda ner matlagningsgrädden, kesellan och till sist den rivna osten. Salta (den som vill) och peppra och slå blandningen över zucchinin.

Grädda pajen i 35 minuter i 180°C.

Serveras varm eller ljummen.


Jaa, go' vänner svårare än så är det inte... Och gott är det också.

  Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Tack! Det verkar riktigt gott! Jag ska testa.

    SvaraRadera