lördag, mars 23, 2013

Nu jävlar...

Jag ber om ursäkt för mitt våldsamma tilltag i rubriken men jag tycker att det är rent för jäkligt!
Idag är Bikram Choudury i Paris för en "Master Class" och "föreläsning". Det skulle ju kunna vara intressant om inte:
Det kostade 150€
Killen var så vansinnigt kommersiell och sniken
Han hade stämt en ideel förening "Yoga to the People" (där hot yoga klasserna kostar vad du kan ge) på en miljon dollar för "plagiat"
En av hans före detta elever hade stämt honom för sexuellt ofredande

Bara schemat för dagen är tillräckligt för att få blodet att koka...
9.30 Check-in
10.30 - 13.30 Föreläsning
14.00 - 16.30 Signering av bok (som man säkert måste köpa där)
16.30 Master class (2+ timmar)
20.00 Omcertifiering endast för Bikram lärare

Jag vet inte exakt hur många som går på det här jippot men inte kan det vara fullsatt med 2 timmars Bikram kurs och en föreläsning för 150€
Dessutom så slängs man ut innan 20.00 då lärarna ska omcertifieras

Detta är ju inte vad yoga i grunden handlar om, dessutom är karln tydligen ruskigt nonchalant och otrevlig! Näe fy fan! Jag tänker bara använda upp mina resterande kurser (tyvärr alldeles för många men alldeles för dyra) för att börja på en hot yoga studio senare...

Jag har börjat läsa en bok av en Bikram adept Benjamin Lorr, Hell-Bent: Obsession, Pain and the Search for Something Like Transcendence in Competitive Yoga. Det är inga vackra ord direkt.
Men väldigt intressant. Jag har själv ställt mig många av de frågor som BL tar upp i boken. Jag tror däremot inte att den finns på svenska än...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar