tisdag, mars 24, 2020

Andra veckan av (halv) karantän

Dag 8 av halvkarantänen är officiellt igång. Jag jobbar deltid för närvarande så denna vecka blir det 2 dagars jobb, måndag och tisdag.

Förra veckan föreslog jag en virtuel kaffepaus på 15 minuter klockan 9:00 varje morgon för att hålla kontakten med kollegorna. Vi pratar om ALLT utom om jobbet. Klockan 9:00 är ganska tidigt för en fransman, men det är i stort sett vår enda möjlighet innan dagen drar igång. Igåmorse var vi 3 av 7, inte illa tycker jag.

Vad som är lite speciellt med vårt team är att vi är nästan bara "invandrare" eller barn till invandrare. Min chef är halv portugis, en annan har portugisiska föräldrar men är född i Frankrike, en tredje är grek/tysk, jag är svensk/ungersk och en femte är född och uppvuxen i Niger. Sen finns det två fransmän. 😊 Vi har mycket intressanta lunch diskussioner och det är spännande att höra hur mycket vi har gemensamt fastän vi har så olika uppfostran.

Vad som är positivt i mitt arbete för min del mitt i all denna röra är att jag kan koncentrera mig på saker som städas undan snabbt i vanliga fall och kan också hjälpa kollegor med frågor och problem som jag i normala fall inte hinner.

Jag tänkte tipsa om en riktigt bra blogg om man är intresserad av Frankrike, fransk politik och det franska samhället. Särskilt kanske i dessa dagar hur krisen leds av den franska regeringen. Titta in hos Lars och hans blogg "Franska fönster". Lars bor Cagnes sur Mer utanför Nice och han skriver mycket sakligt och intressant om just Frankrike.

Det blir inga större äventyr här annars, jag lagar mat, vi äter, Matthias städar och fixar i garaget. Vi röjde ur gästrummet, så nu är mitt hemmakontor belamrat, igen. Fast nu har jag ju tid att rensa och ställa iordning. Det blir denna veckas utmaning. Ordna kontoret mellan matlagning och bak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar