fredag, maj 08, 2020

Inte som man tänkt

Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig. Jag hade sett framemot en produktiv dag igår men kände när jag vaknade att jag hade en liten huvudvärk på lur... Tänkte att den kanske skulle ge med sig med lite vila men den gubben gick inte.

När vi skulle hämta grönsakerna på farmen gick det inte längre, jag trodde att jag skulle klara att åka dit och hämta korgarna men jag fick helt sonika bädda ner mig. En migrän som jag inte haft på flera år. Illamående och spränghuvudvärk och då finns bara en enda lösning för mig: sova.
Och det gjorde jag, i 2 timmar. Sen mådde jag lite bättre.
Som tur var så var middagen redan fixad så den kunde värmas, det blev kolsyrat vatten till kvällsmat för min del. De andra två åt kyckling, en som var tillagad i ungen med morötter och potatis och till den andre var kycklingen torkad.

Idag är dock en ny dag, lite skakig känner jag mig men jag har äpplen som ska tas om hand. De ser lite trötta ut så jag vill inte vänta tills de går förlorade. Och sen ska min timjan planteras om, rabarbern planteras och jag tror att gräslöken skulle vilja ha lite näring. 

På måndag blir det lite ändringar i undantagstillståndet i Frankrike, även om det ser lite mörkare ut för oss i Ile-de-France, Hauts-de-France, Grand-Est och Bourgogne-Franche-Comté.

Parker, större museer (som Louvren t.ex.), restauranger, biografer, teatrar, gym och högstadieskolor kommer att hållas stängda.
Vi får resa inom en radie (fågelvägen) på 100km runt bostaden, ska man åka längre måste man ha ett resecertifikat och giltigt motiv.

På metron och tågen måste ansiktsmask bäras och de som måste åka till arbetet får företräde. 

Jag är glad för att vi får gå ut utan certifikat och vi får även röra oss i skogen igen! Cykling är tillåtet också.

I slutet på maj kommer nya beslut att tas inför den 2:a juni.
Nedan är kartan på hur Frankrike är uppdelat. Jag har helt sonika lånat bilden från den officiella sajten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar