onsdag, maj 20, 2020

Morötter och skogspromenader

Det är underbart väder i Taverny den här veckan! Jag har semester och njuter av varenda dag! Lenny och jag har tagit eftermiddagspromenader om man kan kalla 7km i skogen för promenad. 

Det går rakt uppför i en km innan man kommer upp till skogen och sen är det relativt platt om man håller sig till de stora stigarna / vägarna. Det gör inte vi! Lenny fick välja väg så det blev kringelikrokar allt eftersom han sniffade reda på dofter som kittlade nosen!
Däremot var det mycket människor i rörelse... Med och utan ansikstmask. Vi träffade hundar i alla former och skepnader så det var festival för Lenny.
I måndags tog jag med en bit torkad kycklingfilé som belöning om han skulle bli lite trött, Lenny väger 13kg så jag skulle inte kunna bära honom hem om det kom till det. Efter halva promenaden tog jag fram vatten, som han inte vill dricka ur hundflaskan, bara i yttersta nödfall innan man ramlar platt ner och kolar vippen, 😡 och sen dängde jag fram kycklingfilén! Ha! Han var inte särskilt trött innan men efter mellanmålet fick han en turbo-reaktor i rôven! Jag fick småspringa för att hålla takten! Så nu vet ni det, känner man sig lite nere och hängig på promenad, däng fram en torkad kycklingfilébit och sen är saken biff!

Igår hann vi (jag) också med att baka en morotskaka, för första gången i mitt liv.
I den lokala grönsakskorgen får vi morötter nästan varje vecka och man måste ju laga till dem sen. Jag tog ett säkert kort och letade upp Leilas morotskaka, det kan knappast gå fel då.
Jag ville slänga på lite glasyr eller "frosting" som det så fint heter och började att vispa med min gamla trotjänare Seb till elvisp från 2006. Det visade sig att Seb ville inte alls vispa utan att Seb ville gå i pension. Så halvt genom vispningen så lade han bara av. Omöjligt att få igång honom igen. Jag har en "hushållsassistent", använder man det ordet längre, som jag fick av svärmor och jag har en annan mojäng så jag satt inte i sjön. Frostingen blev färdig vispad och det blev lite mindre fullt i ett av mina köksskåp. Seb ska nu få åka till Skroten och förvandlas till något annat eller kanske få en ny motor. De fixar sånt på återvinningen i Bessancourt.

Bilden nedan är på min morotskaka, Leilas är lite mycket snyggare. Matthias tyckte kakan var supergod, det är bra för han kommer att få äta upp 90% av den! 😏



2 kommentarer:

  1. Så bra skrivet om Seb den gamla vispen. Jag kunde riktigt se scenen framför mig! Det låter härligt med skogspromenad med vovve. Vad är det för hund du har? (Det är första gången jag läser här, hittade hit via en kommentar hos CasaAnnika.

    Igenkänning på det med kakan också! Jag gillar att baka och min man älskar att äta så ja, jag bakar och han äter.

    Annat användningsområde för morötter: riv ner 2 morötter i bröddegen. Eller: laga morotssoppa. Dryga ut köttfärsen med morot.. osv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tove, vad kul att du har hittat hit! Välkommen!
      Seb ja, stackar'n men han var bra gammal och smöret kanske var för hårt...

      Lenny är en påse lördagsgodis, en blandning av Jack Russel och en bull av något slag, Pit Bull eller Bull terrier eller American Staff möjligtvis. Han är en 13kgs Jack Russel med Pit Bull käkparti. Han har mycket bestämda åsikter om det mesta men är en snäll hund. Han kommer från ett hundhem så vi vet inte riktigt hur han har haft det i livet innan han kom till oss.
      Min morotskaka fick godkänt av en amerikan häromdagen så jag tror att Leilas recept är mycket bra!

      Radera