lördag, februari 23, 2008

Krokofanten's Aloo Gobi

Det finns så många olika recept på Aloo Gobi, jag tror att man får prova sig fram.
Jag har blandat olika recept...

Jag tog:
1/2 blomkålshuvud i små buketter,
2 potatisar i bitar (blomkål och potatis bör vara i samma storlek)
2 tomater (hackade)
2 msk olja
1 tsk kumminfrön
2 msk stött ingefära (pulver)(Riven är mycket bättre)
1 tsk gurkmeja
2 tsk chilipulver
1 fin hackad gul lök
1/2 grön chili
2 msk hackad färsk koriander
1 tsk currypulver (hittade ingen currypasta)
Salt

Gör så här:
Värm oljan i en gryta, fräs kumminfrön i någon minut. Tillsätt ingefäran, och lök och stek tills löken börjar få färg. Då är det dags för tomat, salt och resten av kryddorna.
Stek i ungefär 5 minuter på låg värme.
Potatisen skall nu hoppa i tillsammans med blomkålsbuketterna. Detta skall koka i ungefär 15 minuter tills potatisen och blomkålen är mjuka. Blir det för torrt kan man hälla i lite vatten så att det inte bränner fast, men Aloo Gobin får absolut inte dränkas, den skall vara torr! Garnera med koriander och servera ris eller indiskt bröd.

Jag har läst en massa recept innan jag började och det finns en hel del.
Väldigt lätt och det var gott!
Tills nästa gång skall jag försöka skaffa riktig currypasta.
Indisk mat är så gott... Första gången jag hörde talas om Aloo Gobi var i filmen "Bend it like Beckham" där man i bonus materialet på DVDn också får en kurs i Aloo Gobi med film regissören och hennes mamma... Väldigt roligt!

Lite mer information om Aloo Gobi...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar