lördag, september 13, 2008

Rotfruktsgryta med linser

Jag har lagat mat idag...
Pappa och B gav mig en årsprenumeration på Matmagasinet i födelsedagspresent.
Jag fick en tidning i torsdags och jag hittade ett recept som jag hade lust att prova...
Jag äter mindre och mindre kött och nästan bara grönsaker... Därför valde jag e, Rotfruktsgryta med linser som middagsmat!

Till 4 personer behöver man...
3 potatisar
3 morötter
50g rotselleri (jag tog 150g, men jag är en rotselleri-fan!
1/2 purjolök
1 msk rapsolja
2 msk curry blandning (eller tikka masala)
1 burk krossade tomater (400g)
6 dl vatten
1 burk kokosmjölk (400g)
2 dl röda linser (jag använde gröna linser)
saft av 1 citron (jag smakade av med citronsaft men det gör jag inte nästa gång)
Salt

1. Skala potatis, morötter och rotselleri. Skär potatis och morötter i bitar och rotsellerin i strimlor.

2.Skölj och skiva purjolöken och fräs i olja tillsammans med curryn. Tillsätt rotsakerna, krossade tomater och vatten och koka i 10 minuter.

3. Rör ner kokosmjölk och linser (jag kokade mina linser i 20 minuter så de åkte i med rotsakerna) och koka i 10 minuter.
Smaka av med citron saft om man gillar det... Det blir det inte för mig nästa gång.

Grytor gör sig sällan på bild men jag har gjort ett försök...

2 kommentarer:

  1. Ser riktigt äckligt ut faktiskt ;)

    Jag gjorde något liknande häromdagen som var riktigt gott, röd curry, kokosmjölk och röda linser.

    SvaraRadera
  2. Äckligt är inget ord som jag gillar att använda tillsammans med mat...
    Oaptitligt, jaa det håller jag helt klart med om...

    SvaraRadera