söndag, december 02, 2012

Adventstider

Jag har bakat årets första pepparkakor, 196 kakor blev det (jo, jag räknar alltid kakorna varje år för att se hur många det blir av degen...). Jag har ungefär 80% av degen kvar, tänkte baka lite nu ikväll också, kanske...
Jag ska ta med dem till jobbet imorgon, då kommer även våran gran upp.

Nästa söndag ska jag ha ett litet "adventskalas" hemma, mina två grannkompisar vars kanin jag passade ett par veckor sedan kommer hit.
De ha aldrig ätit pepparkakor (inte mina iallafall) och inte heller smakat glögg.

Jag var i Pigalle igår och handlade proviant till adventskalaset på "Affären", den svenska affären där man hittar det mesta, annars beställer gärna Agneta hem det...
Jag köpte juleskum, julmust, alkoholfri glögg och så har jag beställt en flaska vanlig glögg.
Ska tillbaka på torsdag och hämta den, men då får jag nog köpa en flaska julmust till...

Jag ska till Sverige den 20:e så jag får väl vad jag behöver i svensk jul ändå, men det är ju lite förberedelserna som är de härligaste!




3 kommentarer:

  1. Tycker att det är så mysigt att baka pepparkakor och beställer varje år en bit deg av min mormor (den bästa!) Dock brukar det ju bli ofantligt många kakor och mitt i allt bak, när man står med kakor upp till öronen och fortfarande har en stor bit av degen kvar, ja då brukar i alla fall jag fråga mig vad sjutton jag gav mig in på. Men sedan smakar man några av kakorna och energin kommer åter!

    Jag brukar även använda en del av degen i andra bakverk så som cookies och brownies. Häromdagen såg jag även ett recept på bullar med pepparkaksdeg i!

    Hoppas vi får tillfälle att träffas för lite julmys när du kommer hem!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, jag har en jäkla massa deg och det blir så mycket kakor att jag aldrig tror att de kommer ta slut!
      De 200 som jag tog med till jobbet igår är redan slut... Jag ska baka nya på fredag och lördag...

      Jag är hemma länge den här gången så vi kommer med all säkerhet att träffas!

      Radera
    2. Det turliga med pepparkakor är ju att de är så förrädiskt goda och att man lätt tar mer än en ;)
      Ser fram emot att träffa dig! Jag har tagit ledigt i mellandagarna så det blir en riktig långledighet att se fram emot!

      Radera