tisdag, december 04, 2012

Rödbetssallad från Café Suédois i Paris

Jag var inne och kikade hos Karoline idag och upptäckte hennes vegetariska julköttbullar!
Precis vad jag letade efter! Tuvilda gav mig en länk till ett recept som också är jätteintressant. Jag ska prova båda.

I och med att min jul ska bli grön tänkte jag dela med mig av Café Suédois (ligger i Centre Culturel Suédois i Le Maris) jättegoda rödbetssallad, jag köpte deras recept bok med svenska recept på franska råvaror! Gode Gud vad mitt liv blev enklare efter det! :o)

2 medelstora rödbetor (kokta)
1 tsk vitvinsvinäger eller möjligtvis ättika
1 msk crème fraiche
1 msk majonnäs

Salt och peppar

Skala rödbetorna (om det behövs, jag använder de vakuum förpackade utan att skala dem) och skär i små kuber.
Lägg rödbetorna i en skål och häll över vinägern. Ställ åt sidan några minuter. Blanda sedan i majonnäsen och därefter crème fraiche.
Salta och peppra.

Jag brukar dubbla majonnäsen och crème fraichen för att få salladen lite krämigare.
Man får prova sig fram lite men salladen blir fantastiskt god. Det bästa är att göra den dagen innan man ska äta den.

2 kommentarer:

  1. Jag har flera vegetariska julrecept i min "receptbank"! Några favorit är mina hasselnöts(kött)bullar, finsk morotslåda och en fantastiskt god sallad på brysselkål. I år tänkte jag köra på grönkål. Har hittat två spännande recept på soppa och paj. Annars är favoriten ostkaka så jag spar mig gärna till efterrätten ;)

    SvaraRadera