lördag, oktober 03, 2020

Dagen idag

För min del har det inte hänt sådär rasande mycket idag, däremot har "Los Plaquos" (fader och son) jobbat med att isolera den sista delen av bottenvåningen i huset.

Vi skämtade om Los Plaquos för det finns många portugiser som jobbar inom byggbranschen i Frankrike och när de pratar franska hoppar det ofta in lite sch-ljud som är väldigt charmigt.

På 90-talet började en fransk humorist, Elie Semoun, göra parodier på kontaktannonser / annonser i videoformat och en av dessa annonser är "Les Rodriguez, père & fils" som jobbar inom filmbranschen och kan stå till tjänst med allehanda bakgrundsljud osv.

Dessa annonser var den första franska humorn som jag förstod och kunde uppskatta. Jag skrattar åt det än idag och det har kommit att bli en av mina referensramar.  Ofta när man vill säga "häpp, surprise" säger jag "Rodriguez, père & fils" och i stort sett alla vet vad jag menar.

Idag blev Papy Maurice (Maurisch) och Matthias (le fisch) "Los Plaquos, père & fils" för att de har plaqué (satt upp isoleringsplattor) hela bottenvåningen.

Vi var och tittade på vedkaminer när vi ändå var på byggvaruhuset men vi behöver kolla lite mer vad som finns. Utbudet är ganska så litet på Castorama. Två stora franska tillverkare finns och det är uteslutet att inte köpa franskt. Vi är inte riktigt framme vid valet ännu men det är ju bra att veta på ett ungefär vad man vill ha.

Jag var på posten och hämtade ut ett paket, för vår ringklocka fungerar inte längre. Vanligtvis skäller vår ringklocka men varken den skällande ringklockan eller Papy Maurice var på alerten i måndags så postmannen (som säkert ringde två gånger) åkte iväg med paketet och så fick jag hämta ut det på posten som bara har öppet måndag till fredag 14:00 till 18:00 och lördag 09:00 till 12:00...

När vi var på byggvaruhuset passade vi på att köpa en ny ringklocka också. Bluetooth med en räckvidd på 100m så nu kanske det ringer hemma hos grannarna när någon plingar på hemma hos oss! 😂

När jag var påväg hem från posten fick jag syn på ett sånt fint löv på marken, det får bli dagens bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar