söndag, oktober 04, 2020

Kanelbullens dag

För första gången i världshistorien har jag inte glömt kanelbullens dag! Jag kommer alltid på det ett par dagar försent och så är det ju lite jox att baka.
Färsk jäst säljs inte överallt och jag är inte sådär jättebra på jäsning, det är nästan alltid för kallt eller något annat som gör att degen inte jäser som den ska.

Men sjutton heller tänkte jag, 2020 är ju inte som alla andra år så fanken den som ger sig.

Sagt och gjort, jag tog dramaten i handen och stolpade iväg till Grand Frais där vi brukar köpa grönsaker när vi inte handlar av getfarmen.
De har nämligen färsk jäst! Det finns t.o.m pärlsocker att köpa nu, men jag hade lite kvar så det var inte aktuellt.

Matthias åkte iväg på urbex äventyr i morse men jag hade ingen lust, jag ville vara hemma och påta lite. Förutom bullbak har jag packat ner en del av glasen och tallrikarna från den stora skänken som ska säljas.
Tyvärr gav Matthias bort alla våra flyttkartonger till en kompis så jag får riva och leta efter mellanstora kartonger som jag har sparat. Men det blir nog till att åka och köpa ett gäng kartonger... 😒

Vad kanelbullarna anbelangar har jag följt Linneas klassiska kanelbulle recept. Hon tycker att kall jästa bullar blir bäst och vem är jag att säga emot. Dessutom har jag aldrig provat att kall jäsa så jag var lite nyfiken. För saftigare bullar rekommenderar Linnea också att pensla bullarna med sockerlag när de kommer ut ur ugnen och att sedan strö på pärlsockret.

Jag kommer ju aldrig få pris för estetik, den saken är säker, men doften i huset och smaken är mums! Matthias blir nog glad när han kommer hem!

1 kommentar:

  1. Härligt! Jag håller också på med kanelbullar faktiskt fast mina är surdegsbaserade där degen har jäst över natten. De blev goda förra gången - hoppas på bra resultat idag med.

    Jag tyckte också länge det var rätt läskigt med jästdegar och kände att de inte samarbetade. Men är det för kallt i köket kan man ju sätta ugnen på låg temperatur och ställa degen i närheten av den så brukar det ordna sig. Nu har jag inte bakat med jäst på länge eftersom surdegsslatten måste matas varje vecka och då får jag överskott som jag vill använda snarare än slänga. Så allt bakas på surdeg här i huset...pizzabottnar, kaffebröd, råglimpor, etc. Vilken tillfredsställelse med alla dessa husmorspoäng! ;).

    SvaraRadera