måndag, oktober 05, 2020

Gröna veckan - måndag

I torsdags var det ju World Vegetarian Day och äta mer grönt är ju toppen så efter Annikas kommentar och lite funderingar så kom jag på att jag kan ju dela med mig av mina vardagsfavoriter som är snabba och goda och gröna då...

Jag köpte en bok med 100 vegetariska rätter från alla tänkbara hörn i världen för ett par månader sedan. Det visade sig vara en riktig receptskatt!
Jag har lagat ett par rätter från den, broccoli vélouté en slät broccolisoppa med stilton / cheddar, majssoppa, ... 

Det är enkla rätter med mycket smak och sånt som man kanske inte lagar varje dag.
Igår blev det just Majssoppa, enkel och värmande. Matthias gillar inte stark mat, vilket jag älskar, så jag utesluter tabasco i receptet och lägger till det i min tallrik bara.

För att göra majssoppan behöver du:

1 tomat
1 gul lök
1 liten röd paprika
400 g majs (frusen eller konserv)
8 dl mjölk
Tabasco
2 msk persilja
1 msk olja
Salt och peppar

Lägg tomaten i hett vatten för att ta bort skalet och skär i bitar.
Skär paprikan i två delar, ta bort frön och hacka grovt.
Skala och hacka lök och vitlök.

Häll oljan i en gryta och lägg i lök och vitlök, fräs utan att de tar färg. Lägg sedan till paprikan och låt puttra på låg värme i 10 minuter.
Lägg till majs och mjölken. Salta och peppra och lägg till en msk Tabasco (om inte ni har en sambo som får ont i magen).
Låt koka upp och puttra i 5 minuter. Lägg till tomaten och låt puttra ytterligare 2 minuter.
Mixa soppan slät med stavmixer (man kan ta ur lite bitar om man inte gillar en alldeles slät soppa).
Värm upp soppan och lägg till persiljan.

Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar