onsdag, oktober 07, 2020

Gröna veckan - onsdag

Det blir en gryta till den här veckan och vad passar bättre på hösten än en god, värmande gryta?
Idag gör vi Anna Skippers "Gryta på adzukibönor" från tv serien "Du är vad du äter".
Enda kruxet är att komma ihåg att lägga bönorna i blöt dagen innan. Jag brukar koka mina innan jag börjar med själva grytan, det blir mindre ståhej i köket då (tycker jag).

Här improviserar jag lite igen, ibland med röd paprika, lite mer zucchini än vad det står i receptet och sen lägger jag till en burk kokosmjölk för att få en riktigt krämig gryta. Den verkliga twisten i denna grytan är tamaridsåsen! Det blir verkligen gott!


2 dl adzukibönor (blötläggs över en natt i 5 dl vatten)
buljong
En bit kombu (algblad) (
jag har alltid lagat utan)
1 rödlök, hackad
2 klyfta vitlök
4 små vårlökar, skurna i mindre bitar
olivolja
2 morötter, skurna i mindre bitar
1 gul paprika, skuren i mindre bitar
10 cm zucchini, skuren i stavar
4-5 tomater, skurna i bitar
1 msk tamarind (glutenfri sojasås)
1 dl färsk bladpersilja, hackad
0,5 röd chilifrukt, finhackad (skippar vi som ni först
år)
1 msk gurkmeja
1 tsk curry
2 msk olivolja

Skölj av de blötlagda bönorna och tillsätt nytt vatten och algbladet.
Koka ca 20 minuter och tillsätt 1 msk buljong.
Koka ytterligare 10 minuter eller tills de är genomkokta.

Hetta upp olivolja i en stor wokpanna eller stekpanna. Lägg i rödlök och vårlök och låt glaseras försiktigt.
Tillsätt vitlök, chilipeppar, gurkmeja och curry. Låt fräsa med någon minut.
Tillsätt morötter, paprika, zucchini och låt steka ca 5 minuter.
Tillsätt tomaterna och halva mängden slätbladig persilja, bönorna och 3 dl vatten, 1 msk buljong samt tamarindsåsen.
Låt koka ca 20 minuter.
Avrunda med resten av persiljan samt smaka av med havssalt och nymald peppar.
Servera med ris eller en fräsch grönsallad.

Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar