onsdag, augusti 22, 2007

En av sommarens höjdpunkter

När man kommer ifrån Borås och bor utomlands säger man (=jag) ofta att man kommer ifrån Göteborg istället... Sverige är ju väldigt konstigt och väldigt lååångt borta och Borås... Bourre quoi? Näe, Borås... Bourrass, euhh oui, c'est ça... Näe...
Säger man då Göteborg istället säger alla åtminstone Ahh IFK... Fotball... Bien! Jo, jo...
Men Göteborg är ju så väldigt mycket mer än bara IFK... Eller hur... Daniel Lemma t.ex. Ja det är lite mer komplicerat än så men han har ju iallafall hållit till där i 10 år ungefär...

När A var och hälsade på i somras så regnade det HELA tiden och fastän A kommer från det regnigaste landet på jorden så ville jag ju gärna visa runt honom lite... Vi åkte till Göteborg... Där fick vi parkerings böter... Sverige är fantastiskt...
Jaa, och sedan tog vi oss uppåt mot Orust... Moster hade rekommenderat ett pensionat... Slussens pensionat... Henån... Mmmm...




Vi kollar runt lite först... Men de andra pensionaten vi såg var inget vidare...
Vi körde mot Henån, jag ringde och reserverade först... Jaa, sa en ung man på skånska, det blir 1200 Kr och då delar ni badrum med ett annat par... Jaha, ok då...
Utsikt över hamnen... Jaa, vad fint... Det finns bara ett rum kvar... Jaha, men vi kommer om 30 minuter då...

Jag kunde inte förstå varför det var fullbelagt en vanlig måndagkväll... Men, men...
Vi åkte igenom Henån utan att hitta "den lilla skylten med "Slussen" på"...
Vi åkte tillbaka, ingen skylt... Jag läste vägbeskrivningen... Jahapp...
Näe, jag ringer... Kommer ni från Göteborgshållet, Näe vi kommer från Henån... Har ni bara box adressen, ingen "vanlig" adress? Näe...
Nähäpp...
Jamen hur kör vi nu? Jo... bla, bla, bla...
Vi körde i alla riktningar för att försöka hitta denna mystiska plats...
Efter många om och men och tre nya telefonsamtal kom vi fram... Slussens pensionat ligger INTE i Henån...
Det ligger 1 mil utanför Henån...
Hur som helst vi var iallafall framme... När vi fick rummet visade det sig att vi bodde i ett hus bortanför huvudbyggnaden... Ja, ja OK... Alf heter huset svarade skåningen... Är du HELT säker på det frågade jag... Ja, svarade han...
Det var rummet som hette Alf huset hette Hallins Hus... Vi fick prova nyckeln i alla dörrar först...




Restaurangen på Slussen var full också, men vi kunde få sitta vid ena bordsänden tillsammans med två andra par... Jaa, det fanns ju inte 7 miljoner andra restauranger att välja på så...
Det var ganska genant att tränga sig på de andra paren till en början, de fick nämligen lämpa ut sina barn på terassen... Men det visade sig att de var jättesnälla och hur okomplicerade som helst... Vi hade det väldigt trevligt...

Vi pratade lite om ditten och datten och kom fram till att det skulle bli en jättebra konsert senare på kvällen... Jaha, sa A och jag och såg ut som fågelholkar...
Men, Daniel Lemma sa en av killarna... Mmm sa jag... Va vet inte du vem Daniel Lemma är... L-E-M-M-A... Näe sa jag och kände mig lite osvensk...
Han började sjunga och det hjälpte inte...

När konserten började blev jag förälskad, i musiken... Daniel Lemma, vilken kille, vilken röst, vilken musik, vilken charmknutte! Va!






Den här kvällen blev en av höjdpunkterna på min semester i år...
Mor & Moster gav mig två av Lemmas album i present innan jag åkte tillbaka till Frankrike och jag kan säga att jag är fortfarande lika hänförd!
Det var fantastiskt!

Jag skulle vilja visa "utsikten" över hamnen bara...
Rummet var väldigt fräscht och rent fastän det var VÄLDIGT lyhört... Våra grannar pratade högt också... Fes gjorde han också, grannen alltså...






Jag tycker att Slussen är definitivt värt ett besök även om det är dyrt och maten är sådär... Det är en bit svensk sommaridyll och det är värt mycket!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar