söndag, april 06, 2008

Adieu lait de vache...

Vet ni, jag var hos läkaren i fredags för att jag har sån gräslig migrän som kommer och hälsar på allt oftare...
Jag hade kollat lite samband osv innan jag gick och tyvärr bekräftade läkaren mina misstankar...
Mjölkprodukter ger migrän... Men jag som älskar Starbuck skinny lattes!
Jag dricker så mycket mjölk att jag borde ha en egen ko...
Nu kan det vara så att min migrän har andra orsaker också men jag tror inte att jag skall chansa...
Du kan ju dricka sojamjölk sa läkaren... Jag har provat och jag gillar inte sojamjölk.
Nu har inte jag smakat på all sojamjölk så det kan ju finnas en god sojamjölk därute någonstans...
Jag får ha sojamjölksprovning...
Ost och yoghurt går bra det är inga problem... Osten blir getost och yoghurt äter jag nästan aldrig...

Jag har fått en homeopatisk grundbehandling som gör att jag skall kunna vara migränfri tills vi hittar den verkliga orsaken... Rygg och nacke verkar vara en stark kandidat till första platsen...
Fortsättning följer...

12 kommentarer:

  1. Vad hemskt att bli "allergisk" mot något man gillar.
    Har ochså provat soja mjölk för att man som "vuxen" inte skulle dricka så mycket mjölk hade jag hört, men som dig det finns inget som jag gillade... hoppas att du får bukt på MIGRÄNEN, jag vet hur det är och inget man vill att någon annan ska få. Ta hand om dig och ha en mysig Söndag nu.

    SvaraRadera
  2. Är du allergisk till mjölkproteinet eller laktosen ? Om det är laktosen, kan du prova laktosfria mjölkprodukter. Men jag tror att man får framför allt magproblem om man är laktosintolerant.
    Annars finns det också havremjölk eller rismjölk.
    Hoppas du kommer att bli av med dina besvär.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte allergisk för jag mår ju inte illa direkt efter att ha druckit mjölk. Däremot kan det vara så att det förvärrar migränanfallen...
    Jag har köpt ett nytt märke av sojamjölk, jag tänkte prova mig fram. Jag såg att det fanns havremjölk och även mandeldryck...
    Gulligt av er att ge tips... Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Stackare!
    Nja, sojamjölk har jag varit skeptisk till (i synnerhet i kaffe), men vad gör man inte? Min mamma har regelbunda jättemigränanfall, och hon har letat i flera år efter någonting som lindrar, men nu har de en sorts nässpray på svenska apooteket som hon tar i förebyggande syfte, och som fungerar jättebra. Vet inte om det finns liknande i La France, men det kanske är värt att kolla?

    SvaraRadera
  5. Oj jobbigt , jag har provat sojamjölk och håller med om att det inte riktigt smakar som vanlig mjölk. Fast jag tycker det är helt okey , men vet inte hur det blir om man gör latte på den.Här i Sverige finns ju havremjölk och rismjölk också. Jag vet inte hur det smakar eller om det finns i Frankrike.

    SvaraRadera
  6. Oj, vad tråkigt med migrän! Men om den kan lindras med mindre mjölk kan det ju vara värt ett försök i alla fall. Tur att man gillar getost ;-)

    Själv slutade äta och dricka mjölkprodukter för några år sedan men sojamjölk har jag aldrig förlikat mig med. Kaffet har blivit svartare men lite "riktig" mjölk måste jag ha i. Ibland lyxar jag till det med cappucino på stan. Personligen gillar jag inte heller havre- och rismjölk (använder dock havregrädde i maten ibland). Mandel- och hasselnötmjölk däremot är smaskens - men söta! De kan man använda till varm choklad.

    Ska du pröva sojaprodukter skulle jag tipsa om Alpro soja som har bra produkter. Yoghurten tycker jag är supergod. Och så finns det en sojamjölk som är ok Provamel , plus kalcium.

    Oj, vad långt det blev nu. Lycka till i alla fall. Hoppas du blir kvitt migränen!

    SvaraRadera
  7. Usch, jag hoppas du blir av med migränen. Jag vet hur fruktansvärt jobbigt och handikappande det är...

    SvaraRadera
  8. Vad trist, men om det kan hjälpa mot migrän så antar jag att det ändå är värt att skippa mjölken. Jag dricker själv nästan ingen mjölk och saknar det inte (drack förr gärna caffè latte). Jag har alltid ris-, havre- och sojamjölk hemma eftersom jag tycker att de passar till olika saker. Men sojamjölk till kaffe kan vara jättegott! Till det tycker jag att Alpro soja som är något sötad är superbra. Nu gillar jag även den osötade, men den har en betydligt kärvare smak. Nu har till och med en del caféer börjat att ha sojamjölk som alternativ till latten. Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Stackare! Hoppas du hittar en god sojamjölk, åtminstone någon som funkar i latten!

    SvaraRadera
  10. Sojamjölk är inte gott, havremjölk är godare, rismjölk är också ok, blir fina plättar.

    SvaraRadera
  11. Jag undrar lite var du är... Du ligger inte däckad i någon migränattack? Det är så tyst på din blogg?

    SvaraRadera
  12. Jag tror det gäller att hitta RÄTT soya-mjölk. På inrådan av Cathrine Schück, så har jag helt gått in för latte med soya. Hon menar att soya-latte t.o.m. är godare än vanlig och jag är benägen att hålla med. Och idag är det många caféer som har det. Jag använder en soya-mjölk, som är anpassad för att värmas till kaffe och choklad. Det finns ju soya för många drycker och det är viktigt att man väljer rätt. Jag har testat såna som bara inte går att dricka varma. På förpackningar står de om de går att värma.
    Hoppas du hittar någon som du gillar!
    Kram Randi

    SvaraRadera