måndag, november 28, 2011

Ärthjärnan

Flantratten, klantapan, idioten... Etc, etc, etc... Jag började min vecka med stil, 1:a gradens brännskada! Hej hopp!
Som vanligt hade jag bråttom när jag hällde upp det kokheta vattnet i min tekopp och hela härligheten rann över min hand!
Lillfinger och ringfinger klarade sig men resten... AJ!

Efter att ha kylt ner handen i 10 minuter under rinnande vatten och smörat med halländsk bisalva utan att det kändes bättre gick jag ner till sjuksyster Mathieu.
Biafine (tack Gode Gud för Biafine) och kylpack senare kom läkaren och tittade på min näve. Oh la la, sade hon här ska det fetvaddas och omlindas! I Frankrike har man en liten tendens till att överdriva vid lättare skador, låt oss inte ens gå in på värre blessyrer...
3 meter elastisk binda senare och två ihop lindade fingrar tar Madame le Docteur fram två latex handskar: "Pour votre douche!" säger hon, "Till er dusch!"
Jag undrade i mitt stilla sinne hur jag skulle kunna klämma in två svullna brända fingrar i en latex finger och sa "Merci Madame!".
Jag vågade inte fråga om hon hade en fryspåse istället...

Ikväll har jag tagit av bandaget, men schhh, säg absolut inget till Madame le Docteur, och det ser ganska bra ut. Ilsket rött men skinnet sitter kvar och det sticker bara lite.
Jag har fått order att gå tillbaka till sjuksyster Mathieu imorgon och det är väl lika bra, annars får jag skäll! Sedan ska Madamen titta på min hand på torsdag igen.

Nu undrar jag vad morgondagen håller i sin famn... En spik i foten kanske? :o)

1 kommentar:

  1. ai ai ai, por dios hija! NU måste du tagga ner (men det har säkert din omgivning sagt till dig)!

    God bättring och jag undrar vad ssk Mathieu säger när heeeela bandaget är borta? Lycka till och hoppas att detta ordnar sig till det bästa. Blev du inte sjukskriven? Å tycker du fransmännen är överdrivna, välkommen att studera italienarna. Jag tyckte spanjorerna var pjoskiga, efter att ha bott i NL där det är survival of the fittest som gäller dvs ingen vård. Men italienarna, de du!!! Kram!!!

    SvaraRadera