fredag, februari 12, 2021

Så var det dags igen

Fredag igen! Akupunktur igen! Jag har det fantastiskt bra förspänt när det gäller sjukvård i Frankrike.
Jag trodde att jag skulle behöva betala alla mina behandlingar med möjligtvis lite hjälp från sjukförsäkringen som vi måste ta via min anställning. Men jag hade inget val längre, då fick jag helt enkelt göra avkall på annat istället. Nu behövdes inte det...

Akupunktur anses inte som sjukvård i samma utsträckning som osteopati eller sjukgymnastik t.ex. så jag blev väldigt förvånad och tacksam över att den akupunktur jag får anses sjukvård och återbetalas i 25% av Försäkringskassan och 75% av min privata sjukförsäkring.

Summan av dessa behandlingar är ju ganska hög men jag brukar inte behöva någon hjälp av försäkringen annars och jag tror att de klarar sig ändå om jag ska vara riktigt ärlig! 😉
Vad sjukvård anbelangar är nog Frankrike ett av de länder som är mest generöst. Ibland glömmer vi som bor här bort det, särskilt de som aldrig har behövt att prova på något annat land.

Jag höll på att komma försent till min behandling i morse, signalfel ett par byar närmare Paris från Taverny så tågen var försenade.
Jag tar alltid ett tåg tidigare än vad jag brukar för man vet aldrig med SNCF, men jag var lite sent ute så jag "knep med rumpan" (eller satt som på nålar som det heter på svenska) ända till Gare du Nord. Men det gick vägen, jag kom fram precis på minuten.

När jag väntade på perrongen så frös jag inte alls i min ny gamla vinter jacka, så varm, mycket varmare än dunkappan! Hipp för det!

Varje gång jag går hem från tågstationen så ser jag ett hus som jag tycker är så fint.
På våren / sommaren är det täckt av blåregn och fantastiskt vackert, men jag tycker att det har karaktär även nu på vintern.

Jag gick förbi huset idag också på väg hem så det får blir dagens bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar