lördag, november 03, 2012

Nystart

Jag har länge funderat på det där med köttätandets varande eller icke-varande...
Det började väl egentligen när jag var väldigt liten, och som de flesta barn antar jag, och inte ville äta kyckling för att jag trodde att det var de små ulliga gula kycklingarna man åt upp.
Sen har det väl gått i vågor utan att det har blivit både det ena och det andra av det.

Jag äter redan väldigt lite kött, mest skinka, eller köttfärs eller biff och kyckling då... Jag har tänkt på det mer och mer den senaste tiden, dels för att ur en ekologisk synpunkt är ju köttproduktionen helt förkastlig och man ska väl föregå med gott exempel om miljöfrågor är viktiga för en och sen så är en hel del av mina svenska vänner vegetarianer, i Frankrike kommer det inte på fråga, än så länge...

Den utlösande faktorn kom i onsdagskväll när jag skulle göra köttfärssås. När jag la i den råa köttfärsen i grytan kväljdes jag av lukten, det har bara hänt när jag har gått förbi slakterier där det luktar blod, usch!

Som jag sa till Milea tidigare i veckan så blir jag väldigt lätt överexalterad och går "all in" i allt jag gör (mamma, jag vet att du läser här, men du behöver inte hålla med!), så jag traskade iväg till C'Bio i Vincennes igår... Där finns det mesta, utom torkade vita mullbär. :o)
Jag ville kolla det här med mjölksubstitut, vi ska ju egentligen inte tåla komjölk, eller grädde osv så jag tänkte testa havremjölk och havregrädde idag till min zuccinisoppa. Sojamjölken var ju ingen hit sist jag provade. Getmjölk är jag inte heller förtjust i.
Jag ska utesluta kött ett tag från det jag äter, så får vi se hur det känns, det finns ju så mycket fina och fantastiskt goda grönsaker att äta!
Fisk och skaldjur behåller vi för närvarande, ägg likaså... Sen blir det till att kolla hur hälsan blir!

5 kommentarer:

  1. Sojaprodukter är inte bra - jag gör egen mjölk på mandlar - mandlar vatten och vaniljpulver - vad kan vara naturligare!

    Och fasen vad gott det är i te!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde soppan på havremjölk och havregrädde och jädrar vad gott det blev!
      Jag gjorde Rawfood choklad bollar också, har inte smakat på dem än men har en känsla av att de kommer att vara jättegoda!

      Radera
  2. Hej! Hittade hit från Colombialiv. Bor själv i Frankrike, utanför Genève. Roligt att hitta fler Frankrikesvenskar!

    Mycket svår fråga det där. Vill själv dra ner ännu mer på köttet, men lider av lätt järnbrist. Och visst, man kan käka spenat och allt möjligt, men faktum är att iaf för mig blir det svårt att få tillräckligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Genève, det låter spännande! Lider man av järnbrist skulle jag nog kanske inte leka med hälsan, såvida det inte finns kost tillskott som kan göra susen...

      Radera
  3. Ja, du vet ju vart jag står i frågan, sedan är det givetvis upp till var och en vad msn väljer. Har aldrig varit särskilt förtjust i kött och det var därför inte ett svårt val att helt välja bort det. Idag är det ganska accepterat att vara vegetarian, i alla fall i Sverige, annat var det för tio år sedan...
    Du får prova fig fram och helt enkelt hitta din "nivå". Lite är alltid bättre än ingenting ;)
    Kram

    SvaraRadera