onsdag, maj 24, 2006

Festival de l’Oh !

I helgen har det varit det vattenfestival i Val de Marne.
Och vatten blev det, i form av regn, ett ursinnigt störtregn som varade i två timmar.
Det klarnade upp och solen sken, men det blåste väldigt och var kallt som självaste skam. Det låg lite tunga regnmoln och lurade vid horisonten också.

 

 


Jag var och tittade på en fotoutställning utomhus som heter ”La ruée vers l’eau” som handlar om fransmännens första riktiga betalda semesterdagar 1936 – 1937.
40 foton av Robert Capa, Henri Cartier-Bresson (ahh oui), Willy Ronis (ahh oui bis), David Seymour, Pierre Boucher, Sam Lévin, André Kertesz, François Kollar och Raymond Voinquel.
Fantastiskt fina svartvita klichéer.
Tyvärr var vädret inte det trevligaste och det kom störtskur efter störtskur.

 

  Posted by Picasa

 


Jag hann iallafall få mig ett gott skratt och värmas invädigt av de bästa installationer jag sett på länge.
”La laveuse d’idées” Idétvättaren.

Det finns sex olika program:

Ett för ömtåliga idéer
För ”svarta” idéer
För smutsiga idéer (snuskiga)
För fula idéer
För omoderna idéer
För färgrika idéer

Det är ganska svårt att översätta för det är franska uttryck och ordlekar, men jag hoppas att ni förstår ”budskapet”.

 

  Posted by Picasa


Tvättmaskinen och Valen, annan installation gjord av plastkulor i vilka man ”stängt” in texter och teckningar som i sin tur bildar en valkropp är gjorda av barn från staden jag bor i.
Det är ”Maison des Arts plastiques” som står för dessa konstverk.
I en kula stod det: ”Créer c’est prendre le risque de mentir” (Att skapa är att ta risken att ljuga)
I en annan: L’art c’est la liberté (Konst är frihet)

Tyvärr var vädret ganska taskigt under hela helgen så jag gick inte ens tillbaka på söndagen.

4 kommentarer:

  1. I fredags fick barnen önska mat igen och det blev Krokofantens Tatin de pommes de terre au brie som vanligt när dom ska önska. Eftersom det är så populärt bland både barn och vuxna i min familj har jag tagit mig friheten att publicera receptet på min sida. Hoppas det är okey , naturligtvis länkar jag till dig och tar inte åt mig äran för att ha kommit på pajen;)

    SvaraRadera
  2. Självklart är det OK att du publicerar pajen Thérèse!
    Jag blir bara glad att ha kunnat lansera ännu en trend... Fniss!
    Det är inte mitt recept heller, jag har hittat det i en gammal tidning och gjort om pajen lite.
    Det är väl bara QL att nu heter den Krokofantens Tatin.

    SvaraRadera
  3. Hahaha!
    En så'n underbar installation!

    SvaraRadera
  4. Visst är den QL!
    Jag tyckte att den var så jädra fiffig!

    SvaraRadera