måndag, maj 15, 2006

L’art délicat de faire un kir

…eller konsten att blanda en kir.

Innan jag vadar längre in i kirens historia tänkte jag bara tala om att lika lätt som jag tog på mig ansvaret för stegräknar trenden som satte fart på Thérese i Madrid och Sara i Picardie tänker jag förneka all inblandning i deras kirberoende. Ja, så var det gjort!

En ska till, jag har inte druckit en enda kir sen vi firade den lilla rutigas födelsedag den 22 april.
Bara så ni inte går och tror en massa otäcka saker om mig. Mor, G och M har säkert varit lika återhållsamma...

I moderns reseguide Marco Polo Paris från 1993 skriven av Hans Joakim Kruse står det:

”I många Restauranger, bistroer och brasserier påtvingas gästerna en apperitif.Ofta är den dyr och dålig.
En särskild plåga är kir, vitt vin eller champagne med likör. Drick hellre ett gott vin.”

Nähe, Jaha... Jag undrar var Hans Joakim har varit någonstans? De enda ställen där man påtvingas något att dricka som jag har hört talas om, ligger på Boulevard de Clichy runt Métro Pigalle.

Hursomhelst, var och en sin egen uppfattning, Hans Joakim har sin, jag har min; En god kir skall ej föraktas.

 



Lite historia:

En kir är en cocktail som kallades ”Blanc-Cass” långt innan Félix Kir borgmästare i Dijon mellan 1945 och 1968 gav den sitt namn.
Svartvinbärs likören som blandas i det vita vinet har sitt ursprung i Dijon.
Man började på 1800-talet att låta svarta vinbär ligga i alkohol, man blandade sedan i lite socker för att runda av smaken.
Likören gjorde succés på brasserierna i Paris och var och en beställde sin ”Blanc-Cass” vid baren. Att blanda lite söt likör i det vita vinet var ett trevligt sätt att runda av smaken på ett vin som ofta rev lite i halsen när det gick ner.


Enligt Félix Kir skall en kir blandas på följande sätt:

¼ Crème de Cassis de Dijon (20°C) + ¾ Bourgogne Aligoté


Mina klara favoriter är:

• Kir à la pêche: ¼ persikolikör + ¾ vitt vin (Bourgogne Aligoté t.ex.) eller champagne.
• Kir à la violette: ¼ viol ”sirop” (saft eller smaksättare är väl det närmaste man kommer på svenska) + ¾ vitt vin eller champagne.

Det finns en hel massa fina sirops här: Viol, persika, kiwi, grön banan, jordgubb, cerise, svartvinbär etc. etc.
Dessa smaksättare är ju alkoholfria och gör kiren lite svagare. Och inget ont i det. Det finns ju t.o.m. alkoholfri Chardonnay för den som föredrar det vita alternativet. Posted by Picasa

6 kommentarer:

  1. Ja bekräftar att du är oskyldig. Mitt kirberoende sträcker sig långt tillbaka i tden.
    Jag gillar mest cassis. Men alla andra smaker går bra det med. Viol har jag i och för sig inte provat. Det låter inte speciellt gott...

    SvaraRadera
  2. Låt inte förutfattade meningar bedra dig... Viol ÄR gott...
    Prova jordgubb också... Mums

    SvaraRadera
  3. Hej Krokofant! ;-)

    Om jag inte minns fel så är Crème de Cassis och vitt vin en "Kir Royal", medan Crème de Cassis och champagne är en "Kir Impérial", eller hur?
    Crème de Cassis är jättegott! :-)

    SvaraRadera
  4. Vad jag har förstått är en "Kir Royal" Crème de Cassis + Champagne medan en "Kir Impérial" är Crème de Framboise + Champagne...
    Men jag har även sett "recept" med vodka i...
    Jag tror detta kan omdiskuteras mycket och länge...

    SvaraRadera
  5. Jag instämmer med Cocotte , du är oskyldig , mitt kirbegär sträcker sig långt tillbaka. Jag bjöd mina föräldrar på en i förrgår och passade då på att dricka en själv.
    Jag har också hört att kir royal är crème de cassis och champange och kir imperial är crème de framboise och champange.
    Jag har bara druckit kir på cassis men det skulle vara spännade att prova nåt annat

    SvaraRadera
  6. Interesting site. Useful information. Bookmarked.
    »

    SvaraRadera