tisdag, maj 30, 2006

Vach'Art - The Cowparade

Varje morgon och "par consequence" varje kväll sedan den 26 april passerar jag ett gäng kor på väg till och från jobbet.

Detta kallas ”The Cowparade” eller ”Vach’Art” som fransmännen på fransmäns unika vis har döpt om det till.
150 (ungefär) kor i naturlig storlek står utställda lite varstans runt om i Paris sedan slutet på april.
Varje ko är unik; designad av en mer eller (oftast) mindre känd konstnär.

I La Défense har vi nog runt en 10 kor sammanlagt, ute på esplanaden och inne i ”Les Quatres Temps”.
Mellan den 19 och 26 juni skall korna samlas ihop i (gissa var) La Défense, ”le plus grand pâturage de France”, ”den största betesmarken i Frankrike” Jippie! Not!
Den 26 juni blir det stor galakväll med prisutdelning till den vackraste kossan som har blivit av allmänheten framröstad på www.vach-art.fr.
Den 30 juni skall de kossor som fått flest röster bli utauktionerade till förmån för välgörande ändamål (heter det så?). Bl. a. Africa Alive Foundation.

Jag skall säga er att vi har en sjuhelsickes tur att jobba i La Défense!
Den 26 april fick vi 5 kossor på esplanaden, den 27 april kom Tom Cruise flygnde i sin helikopter och snart har vi 150 kor samlade utanför fönstret...

- Och hur känns det Krokofanten?
- Jaa, jag skulle nog vilja säga att bättre än så här kan det nog inte bli...

 



Art Cow - N°172
 



Jazz - N°175
 



Vachemenbert - N°173
  Posted by Picasa



La grande vache - N°174
 



Metrocowlitan - N°171
  Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Precis en sån cow parade hade vi i Stockholm för två år sen (okey jag bodde i Göteborg då men jag är ju från Stockholm så..)
    http://stockholmsv.cowparade.com/

    Har för mig att en ko blev stulen men dom andra såldes på auktion och pengarna gick till välgörenhet

    SvaraRadera
  2. Vi får väl se hur det går för kossorna här... jag återkommer...

    SvaraRadera
  3. Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
    »

    SvaraRadera