söndag, maj 28, 2006

Pedro Almodovar

Jag var på bio ifredags. Jag har tagit lite ledigt för att jag har 10 semesterdagar att ta ut innan slutet på juni.
Jag gjorde inte som alla andra och gick på Da Vinci koden. Jag har läst boken och väntar nog ett tag innan jag kollar på filmen.
Jag har väntat på ”Volver”, Pedro Almodovars nya film, ett bra tag nu.
Säga vad man vill om honom och hans stil, men jag tycker mycket om hans filmer. Jag känner mig stärkt som kvinna efter att ha sett hans filmer.

Männen, stackarna, särskilt i den här filmen, är några riktiga krakar, pedofili, incest, kvinnomisshandlare. Men så blir de också straffade.

Penélope Cruz är sublim i rollen som Raimunda. Vackrare och mer rörande rollspel tycker jag nog att man får leta efter. Märks det att jag gillade filmen? :o)
Även Carmen Maura som spelar mamman/mormodern och Lola Duenas som splear Sole är fantastiska!!

Språket är ju underbart också, så mjukt, så flytande, mindre kantigt än franskan... Även om mitt nya ”modersmål” är ett av de vackraste språken i världen... Ja, ja lite patriot får man väl vara.
Jag tänker inte gå in på vad filmen handlar om, det kan ni hitta ändå, jag tänker bara säga att det är en av den bästa filmer jag har sett på länge och jag tycker att ni skall gå och se den.

Imorgon, eftersom jag fortfarande är ledig, tänkte jag gå på en utställning om Pedro Almodovar på Cinémathèque Française.
Rapport kommer.




Bilden är lånad av http://www.allocine.fr Posted by Picasa

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt tänkt att se den , jag gillar Almodovars stil mycket , men igår hamnade jag som alla andra på Da Vinci koden istället. Ganska bra film det också , tycker att den har fått orättvis dålig kritik.

    SvaraRadera
  2. Det blir väl att jag går och tittar på Da Vinci koden också antar jag men jag vill att "hysterin" skall dö ut lite först.

    SvaraRadera