lördag, januari 19, 2013

No poo - Shikakai

Jag har alltid varit intresserad av flora och fauna så länge jag kan minnas och när jag var gammal nog att börja sminka mig så ville jag använda naturliga grejer: kohl, henna och när vi var i Sevilla hittade jag en sten som blev röd när man blötte den och det blev mitt läppstift.

Sedan somnade jag in och började använda mer "vanlig" kosmetika, schampoo osv.
Tills jag började läsa på nätet om alternativ, naturlig, no poo hårvård, kosmetika osv.

Milea skrev om ett barkpulver som heter Shikakai som används som schampoo på sin blogg. Barken kommer från trädet Acacia concinna som är en av de ayurvediska medicinal plantorna.

Jag har redan använt henna länge men detta var något nytt. Konsistensen och färgen påminner om smält choklad och det är trevligt att vispa ihop pulvret med vatten. Jag har inte märkt något men man ska vara försiktig med pulvret för det irriterar luftrören om man andas in det.
Jag tycker att "schampoot" fungerar jättebra och håret blir blankt och glansigt, däremot måste jag tvätta håret lika ofta som vanligt, åtminstone för närvarande.

Jag har ett milt ekologiskt "back up" schampoo för "nödsituationer" som till exempel resan till Filippinerna blir. Jag tänker inte ta med pulvret för att stå och vispa på semestern...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar