fredag, juli 15, 2011

Möte med en idol

Idag tog jag mig ner till Rue Mouffetard igen för att köpa oljorna jag behöver för att blanda ihop lösningen till mina svalgkatarrer(faryngit)om har blivit en riktig ovana i år!
Monsieur Zahalka Jean-Philippe, Docteur en pharmacie, som hans titel så tjusigt heter stod själv bakom disken när jag tågade in genom dörren!!
Oj, tänkte jag, vad QL att HAN är här!
Jag hade gjort min lilla shopping lista och plockade till mig de olika oljorna och flaskorna. Däremot fattades en del oljor så jag gick och frågade.

Bonjour Monsieur, sa jag, det är väl Ni som har skrivit BOKEN? Oui, Madame (MADAME?! Arrf).
Jaa, jag skulle bara vilja säga att det är en väldigt bra bok, jag har hittat precis vad jag behövde!

PAUS

Här måste jag göra en parentes!
Vi skandinaver är ju löjligt blygsamma när det gäller framgång. Har du gjort något bra, lyckats med något osv. Fan, stå rakryggad och ta emot folkets jubel (från en som är lika löjligt blygsam som alla andra, men jag jobbar på det!)!

Fransmännen är nästan lite väl självhyllande men jag gillar och beundrar (oftast) deras "fausse modestie" (falska blygsamhet). Ibland kan det naturligtvis bli generande men vad gör det!

Slut på parentesen

Monsieur Zahalka svarade lugnt på min komplimang med ett: Tänk det säger alla, med jag jobbade länge och hårt med boken!

Jag var tvungen att le, så underbart!
Naturligtvis var karln mycket kunnig och istället för att sälja 5 flaskor med olja till sa att han hade redan en färdigblandad lösning för mina röstavbrott! Hurra!

Jag blandade min lösning till halsont, eftersom jag har fått ont i halsen IGEN.
Jag tog en tablett för en och en halv timma sedan ungefär och smärtan har nästan försvunnit. Tyvärr smakar lösningen apa och tabletten jag lägger dropparna på får man ingen hjälp av, men skit samma om det funkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar