tisdag, maj 01, 2012

Räk- och zuccinisoppa

Vackra ord kan man inte leva av, tacka vet jag soppa skrev Molière. Jag gjorde slag i saken och gjorde en supergod soppa idag! Jag hittade receptet i en gammal broschyr från Mejerierna.
Det var längesedan som jag lyckades med ett sådant stycke!

Här kommer receptet:
2 medelstora zuccini
1-2 msk smör
3 dl grönsaksbuljong
2 dl mjölk
3 dl matlagningsgrädde
1/2 tsk salt
1 kryddmått svartpeppar
2 msk finhackad dill
2 tsk citronsaft

Dill och räkor till servering

Skala zuccinin. Skär dem i skivor. Fräs skivorna i smör i en gryta.
Tillsätt buljongen, mjölken och grädden. Låt koka 15-20 minuter.
Mixa soppan slät. Smaksätt med salt och peppar. Tillsätt dillen och citronsaften.
Servera med dillkvistar och rikligt med räkor i varje sopptallrik.

Njut!


7 kommentarer:

  1. Mums! Soppor är så goda! Jag förstår inte varför soppa var lika med blä när man var barn, de allra flesta soppor är ju hur goda som helst! Fast min blä-soppa, det är "soppgrönsaker" (du vet, ärtor, blomkål, haricot verts) i buljong. Klart. Det är inte så gott....Men nästan allt annat! Din soppa ska jag nog prova snart, jag har både färsk dill och räkor hemma... Kram och ha en bra dag, hoppas ryggen känns bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid älskat soppor, ända sedan jag var liten krokofant!

      Radera
  2. Skippar jag räkorna, tror jag nog att detta skulle kunna vara en soppa i min smak - spar receptet för framtida raider i köket!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är helt klart en toppen soppa, med eller utan räkor...

      Radera
  3. Den testade vi ikväll, gjorde succé! Fast vi bytte ut räkorna mot lax. Merci:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh va QL! Visst är den snabb och enkel att göra! Bra vardagssoppa som smakar fest! :o)

      Radera
  4. Mums!
    Nu vet jag vad jag ska göra med den överblivna Zuccinin i kylskåpet :-)

    SvaraRadera