onsdag, augusti 29, 2012

Fundersam

I måndags träffade jag min jobbkollega och tillika matte till katten jag passade i en vecka... Det första hon sa till mig var "Du har verkligen matat katten, för hon har blivit jättetjock..."
"Euhhh..." svarade jag eftersom jag blev lite överraskad...

När jag hjälper någon med något, eller bara ställer upp och ger ett handtag förväntar jag mig inget i gengäld, jag vill inte ha presenter eller betalt men jag förväntar mig nog ett tack iallafall...

Till saken hör att katten är en liten tjockis från början och hon har det svårt med maten. Hon har blivit övergiven en gång och säkert inte haft tillräckligt med mat vilket gör att hon slänger i sig maten och nästan hetsäter om matskålen någongång blir tom... Jag lät det alltid ligga ett tunt lager torrpluttar för att hon inte skulle bli orolig... Tydligen gick inte det hem...
Men, men...

Kanske är jag lite känslig men det kändes riktigt snopet att få en reprimand när jag ändå hade tagit hand om djuret i 10 dagar plus att deras lägenhet var städad och sängen bäddad med nya sängkläder så att de bara kunde komma hem från semestern i lugn och ro utan att behöva tvätta och bädda om...

Det ser ut som om jag kommer att vara mycket upptagen hädanefter, särskilt när katten måste passas... Synd för jag gillar verkligen den lilla missen...

5 kommentarer:

  1. Fy fasen vad nedrigt! Man behöver inte vara känslig för att känna så! Tycker du ska berätta hur du känner. Så att hon inte trampar på dig igen, eller andra. Är kanske dock svårt om hon är en kollega också. Ursch och fy för sådana människor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte också först att jag skulle minsann säga till, men sen tänkte jag efter och jag kom fram till att det är inte min uppgift att uppfostra henne. Hon har slutat på jobbet eftersom hon var en "stagiaire" men vi hade väl tänkt att träffas utanför jobbet, i allafall innan denna händelse... Men visst blev jag besviken...

      Radera
  2. Fy fasen! Än en gång: Typiskt fransmän! När vi berättar att vi bara ger torrfoder till vår katt (som också blivit övegiven) och har skålen fylld hela dagen så tycker dom att vi är helt galna! De tänker inte på att vår katt har mycket energi och mår bra när hon inte behöver tänka på att skaffa fram mat hela tiden. Vår lilla katt är 7 år och leker som om hon vore 6 månader gammal! =)
    Mon svärmor och hennes man har skaffat katt också, och han får en liten skål med vatten och blötfoder en gång om dagen, och eftersom jag har sagta tt det är bra att man lämnar lite torrfoder hela dagen så kan han äta när han själv är hungrig utan att slänga i sig maten så har dom kanske 3 små korn i en liten skål...suck.

    Ja, ja, man kan inte ändra på folk, men hade någon tagit hand om min katt gratis när jag var på semester så skulle jag vara överlycklig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med katter är det ju männsikorna som anpassar sig till katten i allafall till en början. Har man tur så kommer katten att göra lite uppoffringar :o)
      Jag vet att de tar jättebra hand om katten, hon kunde inte ha fått det bättre men hon var väl stressad med mig i början kanske... Nåväl, nu är det ju gjort...

      Radera
  3. åh jag förstår dig PRECIIIIIS!!!!

    SvaraRadera