lördag, augusti 11, 2012

eReader

Jag har ju skrivit om min eReader tidigare men det har ju inte blivit så mycket läst som jag hade trott kanske. Dels för att jag försöker läsa ut pocketböckerna jag har för att "få" lite mer plats hemma och dels för att jag har varit lite lat.
Till semestern tog jag tag i det hele... Jag laddade boken och laddade ner ett par böcker och satte igång att läsa.
OK det är ingen "riktig bok", man ser inte riktigt "var" man är i boken, bokmärkets stilla förflyttning syns inte, vilket jag saknar, men jäklar vad det är praktiskt!

Jag är som Jenny helt uppslukad av George R.R. Martins "heptalogi" (det där fick jag faktiskt kolla upp) "Sagan om is och eld" och böckerna ligger på runt 800-900 sidor per bok. Det blir 5cm ungefär gånger 7... Jag har varken platsen hemma eller tålamodet att bära med mig en sån tegelsten varje dag till jobbet eller i resväskan.

Dessutom blir böckerna billigare och mer lätt tillgängliga för mig eftersom jag köper både svenska och engelska böcker över nätet, inget porto och sen behöver jag inte transportera dem fram och tillbaka.

Vad som slog mig när jag som bäst satt och läste i min solstol i skuggan på altanen hos mor i stugan var att e-boken är en fantastisk ppfinning och bra på alla sätt om än lite skör... Kommer den i vatten kan man inte bara torka och läsa en knögglig bok, näe, den fungerar inte längre!
Och ibland bläddrar den av sig själv, trodde jag... Vad jag inte såg var den lilla, lilla fluga som hade landat längst ner på sidan. Min e-bok har en pekskärm och är mycket känslig.
 Flugan hade med sin landning vänt blad och när han spankulerade omkring kastades jag ett 10-tal sidor framåt i handlingen, tills jag upptäckte honom och med en liten blåsning sade vi ajöken!

Min kompis Nico var den som köpte e-boken först av kompisgänget. Han ser ganska dåligt även med glasögon, men eftersom man kan förstora texten på läsaren så passar det honom utmärkt!

Bodde jag på en större yta vet jag faktiskt inte om jag skulle behålla alla böcker heller...

Vad tycker ni? Skulle ni kunna läsa på en e-bok?  



 

2 kommentarer:

  1. Haha vad kul med flugan!

    Och som jag skrev här om dagen, kul också att du läser samma bok som jag. Jag läser dem på Engelska, de är bäst så (läser du på franska, svenska eller engelska?) men jag har nu köpt den första på svenska till mamma så hon också ska bli fast! :) Åh, vad kul det vore att ta en cafe créme och diskutera alla karaktärer med dig! :)

    Jag skulle nog kunna tänka mig en läsplatta, men jag skulle nog varva med "riktiga" böcker. Bra som du säger när man inte ser, bra också om man ska läsa när en partner ska sova då den ju liksom har en inbyggd lampa... För mig är den enkom prisfrågan dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser också på engelska. Så länge det är möjligt försöker jag att läsa på orginal spåket. Du är mycket välkommen på en crème och middag när du vill till Paris, det skulle verkligen vara roligt!
      Jag tycker också att läsplattorna är dyra men jag fick 100€ i presentkort av mitt företag förra julen så det var nA¨stan mest därför som jag gjorde slag i saken.

      Radera