onsdag, augusti 08, 2012

Chez le dentiste

Idag hade jag en date med Monsieur le Docteur Tandläkaren, en ny stjärna på himlen eftersom min förre tandläkare hade flyttat sin mottagning till St Denis och hans gamla mottagning i Champigny hade tagits över av Bröderna Cohen, varav den jag träffade var den mest otrevlige typ jag har träffat på länge!

Hursomhaver, en plomb som jag hade tappat en bit av (för ganska länge sedan) och ilningar så fort som jag drack varmt eller kallt.
"Det finns ingenting under den plomben, jag tänker inte ta ut den och jag vill inte se er förrän nästa år" sa ena brodern Cohen
"Ni ska inte oroa er" svarade jag, "vi kommer inte ses mer alls! Na!"

Min nya tjusige tandläkare visade sig vara både snabb och duktig! Han gick upp som N°1 på min lista över tandissar, men jag sa att han var N°2 annars försöker han ju inte bli bättre nästa gång...

Plomben behövde komma ut för där under hade det blivit en infiltrering...
En tillfällig plomb tyngre och 56€ lättare har jag fått en ny tid om två veckor.

Jag är inte särskilt fjollig men jag gillar inte att gå till tandläkaren (vem gör det förresten?), men efter idag känner jag mig säker, killen vet vad han gör och han gör det bra!
Dessutom har ju man oftast en (mycket) bra sjukförsäkring i Frankrike, vilket jag har, och det betyder att jag i stort sett inte kommer att betala någonting i slutet.
Jag vet att jag har tur som kan gå till läkaren och få hjälp med en gång, i dessa kristider kan inte alla det och det tycker jag inte är acceptabelt!

2 kommentarer:

  1. Nä, tandläkaren är sannerligen ingen favorit att lägga pengar hos. Och tänk att vi är så många som har fobier för att gå dit. Oftast går det ju mycket bättre än befarat så varför befara alls :-) Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, ursch! Men vad bra att du hittat en. Sådana saker tycker jag är jättejobbigt, att hitta tandläkare, naprapater etc som man litar på och tycker gör ett bra jobb. Hurra, att du har gjort det!

    Ser förresten att du också läser GoT-böckerna. Är du lika hooked som jag? :) Kram!

    SvaraRadera