måndag, juni 13, 2011

Årets mest omstridda helgdag

Annandagpingst, är vi lediga eller är vi inte...
Ursprunget till "röran" är värmeböljan 2003 då dödsfallen uppgick till uppskattningsvis 15 000 personer, främst bland äldre.
Det bestämdes 2004 till följd av värmeböljan att Annandagpingst skulle vara "Journée de solidarité envers les personnes âgées", i stort sett Solidaritetsdagen för äldre.
Praktiskt sett innebar det att man jobbade (i stort sett på nästan alla större företag) som vanligt men att "företagsvinsten" betalades till staten.

2008 blev dagen återigen helgdag men inte för alla... Självklart skall det väl inte vara så lätt heller... Detta är ju faktiskt Frankrike.

I mitt fall är det lite extra knivigt med tanke på att jag jobbar som konsult.
Jag är både ledig och inte ledig...
Jaha tänker du hur sjutton hänger det här ihop då, joseruatt så här är det:
Företaget ASI som jag är anställd på lägger in den här solidaritetsdagen den 1:a November medan ATF som jag är konsult hos är stängt idag.
Så jag får helt sonika ta semester oavsett om jag vill eller inte.
Så var det den 2:a Juni och så kommer det att vara den 15:e Juli också. Obligatoriska "ponts" kallas det.

I år blir det lite dumt eftersom jag har varit i Sverige flera gånger sedan i höstas för att min far var sjuk. Jag har 12 dagar kvar tills i Maj 2012... :o)
Men nu är det ju som det är. Det får nog bli lite obetald semester här och där...

Näe, nu skall jag ta vara på den här "journée férié forcée"! Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar