lördag, juni 25, 2011

Krokofanten tipsar - Parc de Belleville

Jag träffade en arbetskamrat för en tur upp till Belleville. Vi skulle köpa Salonpas plåster som jag använder mot migrän, mamma mot ischias och min arbetskompis mot värk i armbågen.
Efteråt gick vi upp för Rue de Belleville där bilden är tagen. Jag bodde i Belleville för 14 år sen ungefär och jag har mina små smultronställen kvar. Naturligtvis har mycket förändrats sedan jag bodde där men så är det ju...

Jag gillar Parc de Belleville. Man kan sitta i vårsolen eller höstsolen och njuta med en termos fylld av te och under varma sommardagar finner man skuggan under bambun svalkande. För arbetsmyrorna eller bloggarna finns gratis WiFi.

Parken är byggd i nivåer med vattenfall och högst upp ligger "La Maison de l'Air". Jag har aldrig varit inne själv men det kan nog vara intressant.

För att undvika att gå uppför tycker jag det är bäst att ta métron till stationen Pyrénées och gå nerför Rue de Belleville och ta till vänster uppför Rue Piat, jag bodde på nummer 39 (intresseklubben noterar...). Därifrån kommer ni direkt upp till en av ingångarna med en fantastiskt utsikt över Paris!


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Men vilket härligt bloggnamn du skaffat...;-)

    Har läst nu i evigheter på din blogg som är intressant.

    Måste nog skaffa en karta så jag vet var jag är ;-) Belleville säger mig inget alls då jag bor i Göteborg...ha ha ha.

    Nåja, lite känner vi väl alla till om Paris men det var i ungdomens tider på 60-talet jag var där och mycket har ändrats.

    Var är jag nu? Vänstra eller högra stranden..eller var?

    Jag bodde nära Parc Monceau tror det var i Paris 7.
    11, Rue de Lisbonne. Promenadavstånd (!) ner till till Madeleinkyrkan med lååånga kliv mätt :-)

    Nåväl, jag undrar över det där plåstret du skriver om i förbigående här? Det verkar vara bra mot mycket så jag utgår fr. att det innehåller acetyl...?

    Vad vet du om detta mirakel ;-)

    Motsvarar vadå här i Sverige?

    Tacksam för svar!
    Ha det så gott!
    /Agenta

    SvaraRadera
  2. Hej Agneta,

    Vad QL att du ger dig tillkänna! Belleville ligger österut från Parc Monceau, rakt ovanför République om det ger dig en bättre ledtråd... :o)
    Plåstret heter Salonpas och är tillverkat av Hisamitsu.

    Det säljs i Hälsoboden i Borås vet jag, men de är ganska dyra, annars har jag hittat http://www.healthme.se/Produkter som säljer en paket för 68Kr.
    Jag betalar 3€ i Belleville... :o) I Paris säljs plåstren i asiatiska livsmedelsbutiker, kanske är det så i Sverige också?! Jag måste fråga vid disken så det âr kanske bäst att höra sig för...

    Jag hittade även en innehållsförteckning hos Health Me: Ett plåster med ytan 27,3 cm2 innehåller: Aktiva substanser: Metylsalicylat 36,1 mg, levomentol 32,7 mg och dl-kamfer 7,1 mg.

    Övriga innehållsämnen: Polyisobuten, latex (naturgummi), glycerylestrar av hydrogenerad kolofonium , glycerinestrar av maleatsubstituerad kolofonium, polybuten, zinkoxid, kolloidal hydrerad kiseldioxid, all-rac-α-tokoferylacetat, titandioxid (E 171), stärkelse-akrylatsampolymer 1000, butylhydroxitoluen, parfym.

    Min mamma fick det först av sjuksköterskan på företaget som hon jobbade och vi använder det alla i familjen eftersom vi har lite ischias hit och dit. Jag tycker att det funkar jättebra med snabb verkan. Hoppas att detta kan hjälpa!

    Mvh
    Alexandra

    SvaraRadera