söndag, juni 12, 2011

Äventyr

Jag var ute på en liten söndagspromenad i Le Marais idag.
Det var dags att "BookCrossa" lite igen, jag har ca 25 böcker på lager...
En skulle släppas på L'institut Suédois och den andra på Starbucks rue de Rivoli.
Glad i hågen gick jag in på Café Suédois och sa: "Hej, jag skulle vilja ha en te tack!" Var på tjejen bakom disken frågade: "Une quoi?"
Jag blev ganska förvånad att hon inte pratade ett ord svenska... Å andra sidan så var det mycket fler fransmän & Co än svenskar! Så det kanske inte är så underligt ändå, jag blev bara så paff!

Jag började att läsa en ny bok idag: "Travailler avec des cons" av Tonvoisin Debureau.
På svenska skulle det väl bli "Att jobba med idioter" av Dingranne Påjobbet.
Språket är till viss del lite grovt (ur fransk synvinkel) men ändå mycket välformulerat. Jag har skrattat högt i métron...
Jag gillar mycket citatet: "Les choses ne changent pas, il suffit de changer sa façon de les regarder".

Jag kan rekommendera både den här boken + "L'Open Space m'a tuer". Fastän den senare är väl mer intressant för en person som jobbar inom IT.

Näe, nu skall jag fixa lite i köket... Häpp!

5 kommentarer:

  1. Hoppas vi får tillfälle till lite "book crossing" i sommar.

    Institut Suédois är för övrigt väldigt trevligt. Var där en del gånger under hösten för att stilla Sverigeabstinensen men även för att visa utländska vänner en del av vår kultur (köttbullesmörgåsar och kanelbullar). Precis som du blev jag dock positivt förvånad över konstaterandet att det var mest fransmän i lokalen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi hinner säkert med lite BookCrossing när jag kommer hem!
    Jag kollade in Midsommar firandet på
    S.I. Magnus Lindgren kommer för att spela Jazz/Bossanova... Gissa om jag tänker göra allt som står i min makt för att vara där!! Säkert som en hel del andra människor! Midsommar firas för övrigt alltid den 21:a Juni... Men det visste du väl redan! :oP

    SvaraRadera
  3. You're a lucky girl! Det kommer säkert att bli en fantastisk spelning.
    Den ursprungliga midsommartraditionen härrör väl ur sommarsolståndet, vilket brukar infalla runt den 20-21 juni. Detta är också min systers födelsedag så det brukar ofta vara det jag firar ;)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej, när man talar om "att arbeta med idioter" (travailler avec des cons)är platsen för denna författare fantastiska här

    http://www.tonvoisin.fr

    SvaraRadera
  5. hans Facebook-sida är här
    bra dag till er alla
    :

    http://www.facebook.com/pages/Tonvoisin/81220046137?ref=ts

    SvaraRadera