söndag, september 03, 2017

Element & ryggskott

Jag hade lite ont i ryggen när jag gick upp imorse men tänkte att jag nog bara var lite stel efter trädgårdsarbetet igår... Det gjorde det inte, det blev värre under dagen och nu ikväll kulminerar det i vad jag skulle tro är ett ryggskott. Det är längesedan nu som jag hade ryggskott, inte sedan slutet på 2015 tror jag.

Hoppas att det blir bättre tills imorgon annars måste jag nog jobba hemifrån, om jag kan jobba alls vill säga.
Hursomhelst, innan jag fick alldeles för ont i ryggen för att röra mig var vi på ett annat byggvaruhus för att beställa våra nya element.
Vi valde ett franskt märke, Sauter, känt för sin kvalitet.
Vi behöver två ganska stora element till nedervåningen, ett horisontellt och ett vertikalt. Det vertikala element finns bara som oljefyllda, det blir helt enkelt for tungt annars. De oljefyllda är in vanliga fall dyrare än element med gjutjärn eller sten (som fyller samma funktion som oljan) men de som fanns utan olja var nya element som man kan koppla till sin telefon, och det struntar vi högaktningsfullt i, så vi köpte 6 oljefyllda element. I badrummen har vi andra värmekällor.

20 000 kronor fattigare åkte vi vidare till ett annat varuhus. När vi bytte bank blev det så illa att allt blev försenat och vi var tvungna att låna 25 000 kronor mer än vad som var bestämt (för att inte behöva göra om alla papper igen). Detta blev ju till slut ganska bra, för nu kunde vi byta element utan att ta av sparpengarna!

Vi åkte hem till Matthias föräldrar sen, dels för att träffa dem och dels för att fråga om Maurice hade lust att hjälpa oss att sätta upp elementen (i.e. fixa allt själv med vår hjälp...). Det hade han!

Jag hade tänkt att skörda lite timjan inför vintersäsongen, men se det gick inte. Det började regna och då ska man inte skörda, så det får vänta lite till.

Imorgon börjar Matthias klockan 07:00 och jag tänkte tjuvåka med honom, så det blir uppstigning klockan 05:00 för avfärd vid 05:45... Gäsp!

Nu ska jag knyta mig! Men innan dess dagens bild: min tjusiga timjan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar