lördag, september 09, 2017

Städning och banken

Vädret har varit minst sagt schizofrent idag! Sol, ösregn, sol, ösregn och tillsist sol nu på eftermiddagen.

Vi hade tid på banken klockan 15:00, våran bankdam var äntligen tillbaka.
Vi hade gjort en hel lista med saker som vi ville kolla med henne.
Två konton som finns på två andra banker och eftersom räntan har gått från 2,50% till 1% vill vi flytta våra konton istället för att stänga och öppna nya.
Jag ville också byta tillbaka till mitt riktiga förnamn, på huvudkontoret insisterade man att använda mitt första förnamn istället för att använda förnamnet som jag har använt i 43 år!

Nu är allt detta gjort, men innan vi gick till banken hann vi städa, jag har rensat ut lite grejor i köket, nu måste jag bara sätta etiketter på mina glasburkar.

Matthias har dammsugit överallt och imorgon blir det tvätt av golvet. Regnar det inte så putsar jag fönstren!

Efter banken fixade vi nya lysrör till källaren, LED lampor. Det kommer att dra ner vår elräkning ytterligare!

Ikväll slöar jag på soffan medan Matthias och Lenny dricker öl med Rod och Blackie i källaren under de nya lysrören!

På helgen gillar jag att läsa bloggar och imorse läste jag ett inlägg från bloggen "Sortez Tout Vert" och där talar hon om ett anteckningsblock som fungerar som en whiteboardtavla. Man kan alltså sudda ut sina anteckningar när man inte behöver dem längre.
Blocket är designat och tillverkat i Schweiz och blocken monteras av fångar som är på väg ut i arbetslivet igen. Hållbart, ekologiskt, utan gifter och solidariskt.

Det är inte särskilt dyrt heller. En idé till min utmaning på jobbet, de tillverkar tvättbara post-it lappar också. Fantastiskt med tanke på att vi jobbar i Agile Mode och post-it lappar används in absurdum!

En annan blogg jag läste imorse var "Hitta hem", det skrivs av Olle Svalander som för närvarande springer 42 maraton genom Sverige. Han har gjort 2 tredjedelar idag.

Olle samlar in pengar till Västsahara. Västsaharas flyktingläger i Sahara finns ett läger som heter Smara och i lägret finns en skola som heter Abba Mohamed. Målet med Hitta hem är att samla in pengar till skolan Abba Mohamed så att de kan skaffa utbildningsmaterial och utrustning.

Man kan hjälpa Olle med Swish eller helt enkelt ge honom husrum längs vägen genom Sverige för då kommer Olle själv lägga 100:- (för varje natt) till projektet. Man kan följa hans väg på Facebook.
Swisha kan man göra via 123 900 39 71 eller postgironummer PG 900397-1, märk inbetalningen ”Hitta Hem”.

Vi bodde granne med Olle och hans familj i Frufällan så det är ju lite extra behjärtansvärt!

Jag fixade panadillas till kvällsmat och eftersom jag inte hade hunnit att fotografera blev det ett litet hastigt foto...

Det blev på det fantastiska tacokryddan som vi fick av faster Gunnel och som sedan i somras förgyller våra tacomyskvällar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar