måndag, maj 08, 2017

Andra Världskrigets slut

Det firar vi idag, vi kan väl också säga att vi firar en ny president, den 8:e i raden av presidenter av 5:e republiken.
Han har att stå i den gode Manu, men låt oss ge honom en chans först innan vi börjar att klaga...

Från presidentval och slutet på andra världskriget till kompost, jojomensan, det går!

1:Mos. 3:19 står: "...Du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli".

Nu predikar inte jag över mina gurkbitar eller andra bananskal som begravs i min kompost men jag tycker att det är viktigt att lämna ett så rent avtryck på jorden som jag kan. Och därför har vi två komposter. En ute för det stora grejorna och en inne som alla kan ha. Urban Composter heter den, snygg (tycker jag), den luktar inte eftersom resterna fermenteras med hjälp av en kompoststarter som innehåller mikrobakterier och komposten är tätslutande, dessutom behöver man inte ha maskar i den.

Gillar inte riktigt idén med att ha maskar i köket...

Sen är den ju tyvärr ganska dyr, jag gick och smygklämde på den i flera månader innan jag slog till, med en kupong (jäpp, kupongkärring är och förblir jag) på 15%, då kostade den ändå över 50€.
Den ger blomgödning efter tre dagar, ehrm, inte riktigt, vi fick vänta i drygt 4 veckor, men idag kom det för första gången ut en mörk vätska som jag spädde och vattnade mina inomhus växter med.
Drygt en dl blev det och det ska spädas 1/4 vätska och 3/4 vatten.

Jag såg ett klipp med Anna som driver bloggen Annas Kemtvätt och hon har också en Urban Composter, tydligen heter det en bokashi hink.
Kolla in hennes blogg det är jätteintressant!

Annars har jag sorterat papper på mitt kontor igen, och så stack jag ut en runda och sprang, och jag hittade min mojo till slut!
För första gången sen maraton förra året tyckte jag att det var roligt att springa! DET var roligt att det äntligen hände!

Dagens bild är på min innekompost, jag har köpt en rostfri burk att lägga resterna i så öppnar jag bara komposten en gång om dagen max! Helst mindre. Visst är den tjusig?

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar