söndag, november 12, 2017

Baka, baka liten kaka

Jädrar vad jag har lagat mat och bakat idag. Jag hittade min köksmojo och det är roligt att laga och baka igen.

Jag hade lovat Matthias hans favorit kaka: citron och marängpaj. Det blev lite mördeg kvar så jag tänkte göra något av de där äpplena som låg och så ledsna ut i fruktkorgen. Risken var att de skulle sluta sina dagar i komposten istället för i en paj.

Jag gjorde en fransk äppelpaj med svensk twist. Jag lade till lite kanelbulle ingredienser, smör, kanel och socker. Den ser fin ut men jag har inte smakat än.

Av citronpajen blir det alltid skal från fyra citroner, tidigare åkte de alltid i komposten men idag frös jag in dem i väntan på att köpa vinäger. Låter man skalen dra i vinägern i ett par veckor blir det ett ekologiskt rengöringsmedel som även tar bort bakterier.

Efter pajerna gjorde jag en kyckling i ugnen till Matthias och ett potatis och morotsmos. Till moset åt jag stuvad majs.

Annars har vi inte gjort mycket. Jag måste bara ta ut allt ur skåpet i vårt sovrum innan jag lägger mig, papy Maurice ska ju börja riva imorgon...

Dagens bild är på mina citronskal innan de åkte in i frysen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar