lördag, juli 29, 2017

Dag 5 - Lördag

Idag har det regnat från det att vi gick upp så det blev minsann ingen frukost ute idag.
När vi var på Grappa och åt igår så såg vi att det ligger ett mikrobryggeri 20km från Varberg i Veddige, det heter Byaregårdens Brygghus.
Vi har smakat på deras pilsner (starköl) och folk(a)ölen, båda väldigt goda så nu tänkte vi ta en biltur i regnet för att besöka bryggeriet och möjligtvis smaka och kanske köpa med oss ett par flaskor.

Förutom att vi körde lite fel (det var mitt fel) så kom vi fram till en liten parkering utanför ett par byggnader mitt ute bland fälten.
Vi gick in genom en port och kom fram till ett hus där det redan satt två par.

Robert som äger mikrobryggeriet tillsammans med sin fru Inger var fantastiskt trevlig, välkomnnde och rolig. En riktig göteborgare!
Han berättade om deras sortiment och frågade en massa om Frankrike.
Vi bestämde oss för att smaka en Getteröl (en lättöl som de brygger åt Getterön) och en Citrus folköl. Jag föredrog Citrus ölen och det gjorde Matthias också. Sen bjöd de på ölkorv från gårdenslamm för de som ville smaka, och det ville alla utom jag. 

Vi ville gärna ta med ett par flaskor hem så det blev 9 flaskor Citrus och Aroma, 3 flaskor pilsner, 2 ginger beer, 4 ölkorvar och två fina glas med deras logga. Eftersom det bara fanns 2 ginger beer kvar så fick vi en extra flaska som present.

Är ni i krokarna (Veddige) så ta en tur till Byaregårdens gårdsbutik och kafé. De har öppet fredag - lördag kl: 12 - 18 och söndag kl: 12 - 17. 

När vi kom hem fikade vi och så tog vi ut Lenny på en promenad. Sen gick vi tillbaka till stugan och stöp i säng. Vi har ju våldsamt rafflande dagar som ni kan se, och jag har nog aldrig sovit så här mycket i hela mitt liv!

Imorgon ska vi åka till Göteborg och turista i dagarna två! Hoppas att det blir fint väder så att vi kan njuta av staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar