lördag, december 26, 2020

Annandag Jul

I Frankrike firas inte Annandag Jul heller, julen är väldigt kort här, i princip en enda dag, juldagen som igår.

Vi var bjudna på juldagslunch igår eftersom Matthias syster med familj firar jul med barnens farföräldrar på juldagen.

Jag tog med vegobullarna och rödbetssalladen för det fanns så mycket mat kvar från julafton. Glöggen, pepparkakorna och saffransbiscotti blir det på söndag istället. Det blev alldeles för mycket mat ändå. 

Vi tyckte alla att vegobullarna var väldigt goda, kanske ska jag dela med mig av receptet för de som vill prova vegobullar i vardagen i januari? Kanske blir 2021 ett grönare år? 

Idag tog vi en liten paus från ätandet och firandet och åkte ut på landet för att fotografera en övergiven lergods och keramikfabrik.
Lenny fick också hänga på, han behöver röra på sig lite också.

Det blir lätt att man bara stannar inne och tittar på film eller serier när vädret är lite ruskigt!
Det har börjat att bli kallare så har vi lite tur kanske vi får lite snö!

Fabriken var ganska nedgången men fasaden var fantastisk! Vissa väggar var täckta av keramik och kakel plattor.

När vi gick in i den gamla fabriksbyggnaden träffade vi på ett par som stal plattor. Vi hade tydligen stört dem i stölden för de stack iväg i en rasande fart. Lenny hann inte ens hälsa!
Jag såg inte ens att de var tjuvar innan de försvann och jag såg väskan som mannen hade bakom ryggen. Jag trodde att de var hobbyfotografer som vi...

Jag förstår inte varför man inte bara kan låta saker ligga? Visst det fanns jättefint kakel som bara ligger och samlar damm och kanske blir förstört men det tillhör ju någon, man kan ju inte bara gå in och stjäla!!

Nu är vi hemma igen och har mumsat på en del av pepparkakorna, resten får åka med till Matthias föräldrar imorgon. För en gångs skull blir det inga rester från jul. Vi har köpt väldigt lite mat i år, jag gör enkla rätter och uppfinner andra rätter om vi får ett par ingredienser över.

Nu tänkte jag hoppa i badet och prova min nya duschsvamp som svärmor har virkat till mig! Det blir också dagens bild!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar