onsdag, december 02, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 2

Bakom dagens lucka döljer sig juldekorationer!

Jag växte upp i ett hem där mamma har sparsmakad skandinavisk stil och pappa hade, ja, vad ska man säga, lite mer brokig östeuropeisk stil... 😉

Vi hade alltid en fin gran, även om pappa hade en förkärlek till små knubbiga "Disney" granar, som han sa, medan mamma och jag hellre ville ha en längre lite smalare historia.

Vår gran var klädd med röda och silverfärgade kulor, fyra spröda droppar satt alltid högst upp. Det fanns en och annan fågel i glas som klämdes fast på diverse grenar och ett gäng tyska träfigurer på slädar eller som "åkte skridskor".

Toppstjärnan hade ett ljus instucket och lyste så vackert, tydligen var det ett helvitti att få fast den och den satt nog inte alltid rakt, men fin var den! Jag har för mig att den var från Amerikat.

Den sista touchen var glittret! Mamma jobbade men en dam vars föräldrar var tyska och jag har för mig att de åkte tillbaka till Tyskland regelbundet på bland annat julmarknader. Då köpte Karin, som damen heter, tyskt glitter till oss!
Wow! Tunna remsor i tungt aluminium, säkert förbjudet idag pga tungmetaller eller dylikt.

Granen såg ut som om den var frostad med det vackra glittret från Tyskland!

Sen fanns naturligtvis också adventsljusstakar och diverse tomtar som jag gärna samlade ihop på ett ställe när mamma hade lagt ner sin själ i pyntandet. Jag har kvar en tomteorkester som min morfar köpte på Domus eller Epa hette det väl (tror jag) för 2.75 Kr. Jag har fått limma fast ett par huvuden men den är "still going strong".  

När jag kom till Frankrike upptäckte jag till min fasa olikfärgade blinkande ljusslingor som spelade en truddelutt i granen! Blå isbjörnar i trädgården, sladdriga tomtar på repstegar hängande från diverse fönster och det värsta av allt: granar sprejade med fluff i vitt, rosa eller ibland blått och grönt, för att barren inte ska ramla av!
Här sätter man inte sin gran i en julgransfot med vatten utan i en vedklabb, tror fasen att granen är halvdöd efter en vecka inomhus. Till julafton ser den oftast mycket dyster ut!

Jag höll på att smälla av! Jag gillar fortfarande inte de sladdriga tomtarna eller fluffet på granarna men de olikfärgade ljusen och blinket har banat väg i mitt sinne! Jag säger inte att more is more men jag är inte alls så trångsynt som jag var tidigare.

Bilden är från 2016 och vår första riktiga (Disney) julgran.
Ett par kulor gick sönder pga av en nyfiken hund som prompt skulle in under granen och lukta på allt. Dessutom är han djupt passionerad av allt i klotform, tennisbollar, apelsiner, julkulor, ... Som tur var skadade han sig inte på glasskärvorna.

Ingenting av det som syns i bakgrunden finns kvar, förutom tavlan med masken av Fidel som kommer från Hotell Havanna i Varberg. Nu är allt vitt som snö och inte har vi gardiner heller! Riktiga rebeller!

Vad har ni för förhållande till julpynt? Sparsmakat, all in i drivor eller mittemellan?

4 kommentarer:

  1. Haha! Så vår gran är minst sagt brokig och har mångfärgade ljus. I USA finns traditionen att ha prydnader som är små minnen av olika grejer. Dvs. vi har prydnader som kommer från svärmor som har med S.s dagar som barn, t.ex. när han spelade little league baseball att göra. Vi har farmors och farfars gungstolar, osv. osv. Sen har jag prydnader som jag gjort i papper, strandprydnader som vi köpt här i San Diego. Glasfåglar och sånt som en svensk gran skulle ha. Tomtar i garn som vi fått oss tillsända. Halmprydnader. Och mycket annat. En vän till mig som är judisk kallade sitt träd "tree of life" och satte upp det trots att han inte firade jul. Lite så känns det med våra julgransdekorationer. Tyvärr är allt det där fina minnesrelaterade pyntet i förrådet i Colorado så vår gran i år kommer bli rejält mycket mer minimalistisk. Jag tänkte plocka upp ett par gratisböcker från den självständiga bokhandeln om hörnet och göra lite pappersprydnader från boksidor faktiskt (hjärtan och strutar och paket) med röda band, sen blanda med pepparkakor som man kan hänga. En bokälskares träd. Iallafall är det visionen, vi får väl se vad jag hinner emellan maratonrättandet av tentor och uppsatser.
    Vår barndomsgran var inte mycket bättre heller. Samma brokiga röra av karameller, dagisprydnader, mormors julgransprydnader, m.m. Vi hade en debatt varje år med mamma som tyckte att vi skulle lämna en del av prydnaderna i kartongerna och köra mer sparsmakat. Det slutade alltid med att allt hängde på granen. Men ljusen var plastljus av det gamla slaget iallafall. Färgglada ljus tyckte hon var höjden av dålig smak ;).

    I området där vi bodde körde ALLA på röda pumpor och glitter de där barndomsåren kändes det som.

    Det är inte det att jag inte tycker det är fint med ett färgstämt och minimalistiskt träd - det är bara det att jag är otroligt fäst vid alla mina konstiga julgransprydnader...

    SvaraRadera
  2. Vilken fin tradition med minnen! Mycket mer personligt än plastkulor i backar från ICA.
    Tree of life är också ett fint begrepp, en tillfällig påminnelse att betrakta en gång om året, det gillar jag!
    En gran ska ju spegla människorna den "bor" hos och huvudsaken är ju att man är nöjd själv. Vi har slutat att köpa en riktig gran, dels för att jag tycker att det är synd att hugga ner ett träd och sen låta det dö och dels för att det känns som om det är mest för min skull... Nu har vi en trädgran från just IKEA som man kan pynta med kulor och glitter om man vill det.

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker gran. Jag skulle gärna ha mer julpynt men, planerar aldrig att köpa det i förväg, och det är inte riktigt lite lätt att hitta "skandinaviskt julpynt" här (letar just nu efter en ny julgransbelysning och vill ha en i mer gammeldags stil och vet inte om jag kanske blir tvungen att köpa en blinkande slinga) och sedan har vi inga fönsterbrädor och därför saknas det lite bordsytor/hyllor att pynta vilket liksom gör att det blir mer minimalistiskt än jag skulle vilja...

    SvaraRadera
  4. Fönsterbrädor borde det vara lag på, tänk alla adventsljusstakar som kunde komma upp i fönstren i Frankrike! Och vilken jäkla idé att öppna fönster och dörrar inåt, det har jag ondgjort mig över i 25 år!
    Jag trodde att det fanns ljusslingor på IKEA men det verkar inte så. Kanske finns det på Affären men det blir ju gärna lite dyrare då. Eller Käramell i Le Marais. De har både godis och dekorationer om jag inte minns fel. Annars finns Konstsmide på Amazon vet jag... Hos oss är det VÄLDIGT sparsmakat i år. Lite trist men vi får ta igen det nästa år. Lycka till med jakten på ljusslingan! :o)

    SvaraRadera