måndag, december 28, 2020

Mellandagar

Jag läste på en blogg att uttrycket "mellandagar" låter som om dagarna inte är lika mycket värda som helgdagarna de kommer emellan, vilket naturligtvis inte är sant, men jag kan hålla med att det låter mer som en transportsträcka.

Jag är ledig hela två veckor i år och det är fantastiskt skönt! Jag tar lite semester från semestern och slappar men jag har lite vaga planer för dagarna, jag fixar gärna lite här hemma. Vädret är uselt och värre ska det bli!

Jag har tittat på olika förvaringslösningar till "vardagsrummet" nu när ekskåpet flyttat ner till källaren.
Jag har också kikat på förvaring till hallen för nu agerar matsalsstolarna hatthylla / hängare och det gör mig smått galen!
Jag måste mäta lite och sen vill jag gärna se möblerna i verkligheten men vi får väl se hur och när jag kan lura med mig Matthias till IKEA. Ett löfte om varmkorv brukar hjälpa till!

Idag har det inte blivit mycket gjort annars, jag har lagat lite mat, plockat lite här och där, fixat lite i köket, tittat på ett avsnitt av en serie jag följer.

Jag har sett att en del redan tar ner sina julsaker, men jag fick inte upp mina innan mitten på december så de får allt hänga med en vecka till. Särskilt som vi har mest lampor och mycket lite pynt i år.

Jag tänkte komma med ett nytt recept på en nyårsefterrätt imorgon. Alla gillar ju inte citron och maräng så imorgon blir det en lite mindre "frisk" efterrätt. Tills dess blir det en bild på vår minimalistiska julgran.

7 kommentarer:

  1. Vad härligt med ett långt jullov! Samma gäller för mig i år :)...
    Hoppas att du får ordning på din hall. Ett viktigt rum i ett hem.
    God fortsättning! /Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallen ja, suck...
      Vi har tyvärr ingen "riktig" hall utan en ingång som leder direkt "in i huset" så det gå inte att bara slänga upp vad som helst. Krokar och hatt hylla ser väldigt slafsigt ut särskilt som jag lever med en människa som har svårt att hänga in plagg man inte använder för tillfället så mycket blir hängande där, vintermössor ligger kvar tills i juli, kepsar till jul osv. För att försvåra det ytterligare är den enda väggen som jag kan använda till förvaring den mot trappan, dvs, inte hel utan den följer trappan snett uppåt... Argh!
      Men, men, jag kommer nog på något! :o)
      God fortsättning till dig också!

      Radera
  2. Superskönt med lång ledighet. Jag försöker värna om mitt lediga lov - det blir lätt så med det akademiska att arbetet blöder in i allt man gör. Speciellt när man bor med en annan akademiker...:/.
    Jag försökte förtvivlat komma på en bra, lyxig efterrätt på julafton. Det slutade ju med att S. köpte färdig tiramisú (som var svingod!!!) och att jag bakade de där mandelkakorna. Kanske får ta nya tag till nyår. Känner lite löst att marängsviss - kanske på vuxenvis - skulle vara frestande. Annars har det blivit väldigt mycket sötsaker på sistone så vi kanske inte ska lägga till ännu mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina mandelkakor såg ju jättegoda ut!
      Jag tror att jag har hittat en slags meny till nyår men luften har gått ur, jag känner mig lite trött och inte alls motiverad. Samma sak med sötsaker här, hjälp vad mycket det har blivit. Matthias är en riktig sockertomte dessutom! Kanske ska vi prova en fruktsallad? ;o)

      Radera
    2. Vi bestämde oss för att köra take-out på nyår. Fast vi kan förstås inte ena oss om en och samma restaurang ;). S. vill ha halvdan amerikaniserad kinesiskt och jag kan tänka mig bättre kinesiskt men i bekvämlighetens namn så blir det istället indiskt från min vanligaste favorit i området. Jag satt just och tittade på deras meny - saag paneer, malai kofta, naan och ris tänkte jag. Idag gjorde jag ju en linssoppa med sötpotatis och när jag bläddrade i den receptpärmen hittade jag ett gammalt recept på glace au for. Den efterrätten misslyckades vi kapitalt med i Sverige nyåret 1994 eller så. Kanske är dags att prova igen snart...;). Hursomhelst, vad jag ville säga är att måste du laga en meny om du inte riktigt orkar? Finns det inte något du kan ta hem istället?

      Radera
    3. Indiskt låter som gudasänt! Näe, jag behöver absolut inte laga en meny, det enda som jag tänkte laga är en potatisgratäng, om ens det. Kanske blir det Picard (en butik som bara säljer djupfrysta varor) istället. Jag har just anka från Picard som Matthias ska få, jag gör lite piffiga grönsaker, säkert en krispig sallad och potatisgratäng till mig. Matthias önskade sig två bitar flan från vårt lokala bageri till efterrätt, jag gör nog kanske en liten fruktsallad!
      Här i krokarna finns det en del restauranger men ingen direkt som vi längtar efter... Vi får se, vi ska åka och handla idag iallafall.

      Radera
  3. Mycket cool gran.
    Gillar minimalism. Och det där ser ju faktiskt okej ut året runt.

    /Frida

    SvaraRadera